Prirodni antidepresiva
depress
Dobry den. Kdyz jsem byl mladsi, tak jsem trpel depresemi. U psychiatra jsem nebyl, neprislo mi to natolik hrozne abych s tim nekoho obtezoval. Zacal jsem kourit travu a deprese zmizely. Ted jsem se ale rozhodl huleni spon trosku omezit a deprese se mi bohuzel vraceji. Silna antidepresiva brat nechci, mam celkovy odpor k chemikaliim v podobe leku. Chtel bych se tedy zeptat, jestli by jste byli tak laskavi a doporucili mi nejake prirodni antidepresivum, neco co neni na predpis, neco co mi v hlave neudela chaos. Hodne jsem cetl o pripravcih z trezalky, ale je jich tolik a od tolika firem, ze nevim co vybrat. Dekuji za odpoved.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Mohu Vám samozřejmě doporučit nějaké volně prodejné přírodní látky, které by Vám mohly trochu pomoci. Nedokážu ovšem takto přes internet posoudit, nakolik jsou pro Vás vhodné a dostačující, pokud píšete, že s depresivními stavy bojujete už několik let. Ta marihuana Vám samozřejmě sloužila jako jakási forma medikace, která ale po "vysazení" způsobila to, že se Vám obtíže zase vrátily. Přírodní antidepresiva Vám mohou při nějakých lehkých/sezónních formách deprese trochu ulevit, ale pokud se jedná o dlouhodobý problém a má zhoršující se tendenci, tak se obávám, že pokud to budete chtít nějak uspokojivě řešit, že by asi opravdu bylo lepší se obrátit na odborníka. Chápu, že máte z psychologů/psychiatrů strach a že nechcete brát nějaká silná antidepresiva, ale myslím, že Vaše obavy z léků, obavy, že budete někoho obtěžovat, že s tím můžete existovat, a že to přece musíte sám zvládnout, mohou být také symptomy té deprese. Já mám také psychologické vzdělání a podle toho, co píšete, bych si myslela, že byste přec jen měl někam zajít. Také mám zkušenost s tím, že moderní antidepresiva rozhodně nejsou léky, které by Vás jakkoli diskvalifikovaly, které mají mnohem jemnější účinek, než si lidé obvykle představují a které by Vám mohly pomoci se těch potíží zbavit i do budoucna. Tyto léky znovu nastaví rovnovážný systém a riziko, že se i po jejich vysazení depresivní stavy vrátí, je výrazně menší. Chaos Vám to v hlavě neudělá, spíš naopak - proto tu ty léky jsou. Mezi námi - extrakt z třezalky a THC je taky chemikálie... Ale je to samozřejmě na Vás. Jen ze zkušenosti vím, že se člověk vždycky nejvíc bojí toho, o čem toho moc neví - a v případě, kdy byste měl příležitost si o tom s někým promluvit, tak byste to možná vnímal jinak. Pokud se chcete podívat na léky s obsahem třezalky, tak si je můžete prohlédnout (i koupit přes internet) na tomto webu www.lekarna.cz/leky-volne-prodejne-deprese. Rozdíl mezi nimi v podstatě není, jsou jen od různých výrobců, účinná látka je právě extrakt z třezalky. Také si můžete koupit přírodní nať z třezalky pro přípravu čaje, dobrá je také meduňka. A pokud byste přece jen uvažoval o nějaké návštěvě odborníka, mohu Vám doporučit někoho schopného a vhodného z mých kolegů, když mi napíšete, odkud jste.