potřebuji poradit
F@nny
Dobrý den,mám syna 13 let,je to velmi složité období,kamarádí s člověkem který kouří mariuhanu,je mu asi 18 let,je to náš soused,a netají se stím.Dozvídám se z různých míst že můj syn snad kouří také,na otázky na toto téma samozřějmě odnovídá že ne.Dá se nějak zjistit (krevní test,nebo něco podobného) zda opravdu marihuanu kouřil či kouří,a potřeboval bych i nějak poradit jak postupovat dále.Byl bych vděčny i za nějaký kontakt kde bych mohl tuto věc probrat s odborníkem,popřípadě ho navštívit i se synem.Jsem z xxx,okr.České Budějovice.

Odpověděl: Olina Kudová
Dobrý den, je dobře, že hledáte vhodné řešení situace. Určitě by bylo potřeba nějak zasáhnout. Pokud máte dokonce zprávy o tom, že Váš syn kouří také, je nejvyšší čas. Optimální by bylo nejdříve si se synem promluvit o tom, co se děje; vysvětlit mu, proč ten rozhovor probíhá, abyste se ujistil, že situaci rozumí. Zkuste se ho zeptat narovinu, jak se celá věc má. Pokud bude syn zapírat kouření marihuany, můžete si v lékárně koupit test z moči na THC. Stojí zhruba sto korun. Dál záleží na situaci a nejlepší je osobní kontakt s odborníkem. V každém případě by bylo potřeba stanovit synovi jasné hranice, určit pravidla (a rozumné adekvátní postihy za jejich nedodržování)a trvat na jejich dodržování. Zapojit by se měli oba rodiče a měli by také být jednotní a pevní ve svých postojích, které je třeba nejdříve sladit. A to jak v postojích k drogám, tak i k jeho chování. Syn musí dostat jasnou informaci o tom, jaké chování je pro vás nepřípustné a proč. Před rozhovorem bych Vám doporučila prostudovat text o marihuaně. Najdete ho na této stránce v levém menu (rubrika Cannabinoidy). Je také dobré vědět, co určitě nefunguje. Období dospívání je obzvlášť citlivé, proto se snažte vyvarovat vyhrožování, vydírání, nabízení úplatků, zesměšňování toho, co má Váš syn rád, jeho přátel apod. Více informací o tomto tématu najdete na www.odrogach.cz v článku Když víte, že vzalo drogu. Určitě bych Vám doporučovala se obrátit na odborníky - nejlépe na pedagogicko-psychologickou poradnu nebo poradnu pro rodiče. Kontakt najdete v rubrice Kontakty v levém menu na této stránce. Alespoň jeden kontakt uvádím: Pedagogicko-psychologická poradna v Českých Budějovicích, tel.387 314 506 Přeji Vám hodně štěstí a pevné nervy. Olina Kudová