Anežka
prosim vás mohli byste mi napsat něco konkrétnějšího o subutexu? Bere ho moje dcera a jakmile jsem se to dozvěděla,tak jsem si vše vyhledala,ale všude jsou jen takové základní informace. Dcery se už na to nechci ptát,protože ona mi tvrdí,že tomu stejně nerozumim,tak jí nemůžu ani pomoct. Moc prosím za odpověd.

Odpověděl:
Dobrý den, na tento dotaz se dost obtížně odpovídá, protože nevím, kolik toho o subutexu víte a kolik ne. Takže zkusim základní informace a pár zkušeností z praxe. Tedy: Subutex je opioid určený k substituci nelegálně užívaných opiátů, zejména heroinu. Je podáván klientům s dlouhodobou závislostí na opiátech, kteří opakované selhávají v pokusech o abstinenci. V takových případech se volí menší zlo a tito klienti se převedou z heroinu na subutex, čímž se rapidně snižují zdravotní i sociální rizika spojená s užíváním heroinu. Toto však platí v případě, kdy ho pacient užívá kontrolovaně podle doporučení lékaře. Krátkodobě se subutex používá na detoxu - pomáhá uživatelům heroinu zvládnout abstinenční příznaky a zbavit se tím fyzické závislosti na opiátech. V takovém případě se S. užívá 1 až 2 týdny. Účinky S. - obecně tlumivé, nezpůsobuje takovou euforii jako heroin. Výhody subutexu: Nelze se jím smrtelně předávkovat, nejsou v něm přimíchané nebezpečné příměsi, lze dopředu odhadnout jeho účinek, je levnější než heroin, účinkuje 24 hodin oproti heroinu, jehož účinek trvá 6 - 8 hodin. Nevýhody subutexu: Dostupnost na černém trhu - mnoho uživatelů ho bere jako primární drogu, nikoli jako medikament určený k substituci. Při delším užívání přicházejí nepříjemné abstinenční příznaky - oproti heroinu, co do intenzity slabší, ale velmi vleklé a ve vlnách se vracející. Obvykle trvají 2 - 3 týdny i déle. S. je určen výhradně k sublinguálnímu užití, tzn. nechá se rozpustit pod jazykem. Tato aplikace nepředstavuje prakticky žádné zdravotní riziko. Většina uživatelů ho však užívá nitrožilně, což naopak způsobuje mnoho zdravotních komplikací - zejména ucpané cévy, abscesy apod. Největší riziko užívání subutexu tedy souvisí zejména s injekční aplikací. Tolik ve stručnosti o subutexu a teď k vaší dceři. Především bych se snažil na ni působit, aby nebrala S. nitrožilně, ale když už nelze jinak, tak sublinguálně. Nerezignujte na komunikaci s ní a nenechte se odbýt. Nemusíte rozumět drogám, ale bezpochyby víte, jak vypadá zdravé soužití matky s dcerou. Z toho vycházejte. Doporučuji vám také vyhledat odbornou pomoc - např. poradnu pro rodiče. V Praze je taková poradna v Café Therapy; Školská 30; Mgr Čtrnáctá, tel: +420 739 268 527; +420 284 824 234. Pokud jste z jiného regionu, pokuste se vyhledat obdobný kontakt například na www.drogy-info.cz na mapě pomoci, v místním kontaktním centru nebo napište znovu k nám do poradny. doufám, že jsem vaší potřebu uspokojil, pokud budete mít konkrétnější dotazy, neváhejte napsat. Hezký den. TN