Jak být oporou a sama se nezbláznit
Hana
Mám manžela, který bral 11 let pervitin a byl 7 let ve vězení díky této závislosti. Nyní je půl roku doma z vězení a snaží se začín normálně žít. Všude naráží na to jak žil před tím. Nemůže najít práci, lidi ho těžko přijímají. Z příbuzných se s ním baví akorát babička. Poslední měsíc se stalo, že pár krát vzal pervitin, podle jeho názoru, proto, že si s tím vším neví rady. Pro mě je to taky velice těžké, protože zatím jsem to jen já, kdo všechno táhne a mám pocit, že ještě k tomu řešit drogy bych už nezvládla. Objednali jsme se tady v místě bydliště do psychologické poradny pro manžele a tak se hodně upínám k tomu, že nám pomůžou řešit co dál.

Odpověděl:
Dobrý den, především mě překvapuje, že píšete vy. Čekal bych tuto iniciativu od vašeho manžela. Pokud ji na sebe přebíráte vy, nedivím se, že je to pro vás těžké. Udělali jste velmi dobrý krok, že jste se rozhodli navštívit manželskou poradnu. Tam by vám měli pomoci ujasnit si, za jakých podmínek může váš vztah fungovat. Pro vašeho manžela je to však málo. Pokuste se sehnat kontakt na nejbližší doléčovací centrum nebo podobné ambulantní zařízení. V doléčovacích centrech pracujeme přesně s klienty v situaci vašeho manžela. Program probíhá většinou ambulantně a trvá přibližně 6 měsíců, někdy ale i podstatně déle podle potřeb konkrétního klienta. Od vašeho manžela by to však vyžadovalo odhodlání abstinovat od všech návykových látek (alespoň zpočátku včetně alkoholu)a aktivně začít budovat svůj nový život. Pro ilustraci se můžete podívat na stránky o.s. SANANIM, do sekce zařízení a vyhledat Doléčovací centrum. Tam najdete bližší informace o pražském "doléčováku". Zde je konkrétní odkaz: http://www.sananim.cz/fcilities.php?id=8. Kontakty na Doléčovací centra v celé repoublice naleznete např. na stránkách www.drogy-info.cz na mapě pomoci pod heslem následná péče a doléčování. Hodně zdaru a kdybyste potřebovala cokoli dalšího, tak pochopitelně napište. TN