podezření
trale
Dobrý den, mám podezření, že můj 18-ti letý syn bere drogy. Že kouří trávu , to vím jistě, několikrát jsem ji u něho našla - v krabici v pokoji - nijak ji neskrýval, ale na dotazy odpovídá, že si vymýšlím, že nic takového nedělá. Mám ale obavy, aby neupadl do ještě horší závislosti. Napovídají tomu i ostatní příznaky. Přestal dělat sport, vyhodili ho už ze druhé školy, je sprostý, prodává své věci a peníze si doma musíme hlídat, jinak je sebere. Lže bez mrknutí oka a odmítá jakoukoliv komunikaci na téma jeho problémů. Když přitlačíme, začne vyhrožovat sebevraždou. Tím se také pokouší vynucovat např. nákup věcí, které mu nechceme koupit. Snažím se na to nereagovat, ale je to těžké. Nechci, aby si myslel, že je mi to jedno, ale také mě tím nemůže vydírat. Minulý týden jsem prodělala další šok. Přišly mu domů smlouvy od splátkových společností na nákup zboží na splátky, kde měl vyplněné nepravdivé údaje o zaměstnání. Jednalo se o nákup zboží za desetitisícové částky (ty věci jsem nikdy neviděla). Pak mu přišla debetní karta od další společnosti - tu se mi naštěstí podařilo zlikvidovat. Dál účet od telefonního operátora - založil si paušál, který není schopen splácet, navíc SIM kartu, na kterou je účet veden má někdo úplně jiný. Odmítá nám k tomu cokoliv říct. Nevím, co mám dělat, jak se bránit tomu, aby nadělal dluhy, které budou pak vymáhat po nás. Také nevím, jak ho přesvědčit, aby šel do nějaké poradny, nebo k psychologovi. Zatím teď chodí do školy - už do třetí. Když to budu řešit nějak radikálně, tak tam přestane chodit a ztratí definitivně šanci se z toho dostat. Jsem z Pardubického kraje a ráda bych věděla, jestli je někde blízko nás poradna - jak protidrogová, tak právní (něco jako A.N.O.) Moc děkuji za odpověď.

Odpověděl:
Dobrý den, snažil jsem se vyhledat nějakou poradnu pro rodiče v Pardubickém kraji, ale ne příliš úspěšně. Myslím, že bude nejlepší, když kontaktujete pardubické kontaktní centrum. Zde je kontakt: Kontaktní centrum Laxus Po-Pá 10-18 Češkova 2701 (vchod z ul. Demokratické mládeže), telefon: 466 265 207 Zavolejte tam, poradí vám buďto nějaký další kontakt nebo si vás pozvou na konzultaci sami. Váš syn je evidentně v takové fázi užívání, kdy necítí subjektivně žádný problém. On problém s drogami nemá a proto bude zřejmě těžké přesvědčit ho, aby ho řešil. Většina uživatelů začíná tento problém řešit teprve ve chvíli, kdy přijdou okolnosti, které jim další užívání drog velmi znepříjemní. Obávám se, že není jiná cesta, než přestat ho jakkoli podporovat. Budete muset stanovit jasnou hranici a dodržet ji. Váš syn musí pochopit, že je zodpovědný za to, co dělá a že se nemůže spolehnout na to, že mu rodiče budou krýt záda a tahat ho z průšvihů. Stejně tak za něj nemusíte řešit jeho dluhy. Pokud ho odhlásíte z bytu, nehrozí vám ani případná exekuce. Je dobře, že se nenecháte vydírat jeho vyhrožováním sebevraždou. Nenechte se vydírat ani tím, že odejde ze školy. Je to kruté, ale radikální řešení je dle mého soudu na místě. Čím rychleji vašemu synovi dojde, co dělá a kam to povede, tím lépe. Toto období je pro vás jistě velmi náročné. Proto si myslím, že byste na všechno neměla zůstat sama. Snažte se vyhledat odbornou pomoc především pro sebe a bude-li třeba, znovu se ozvěte. Hodně štěstí. TN