v nemocnici
aknel
Jak může pomoci hospitalizovaným nemocným sestra, která pečuje o pacienty zavislé na drogách nebo lécích? Máte návod nebo desatero jak se k nim chovat, jak s nimi komunikovat a jak jim nejlépe pomoci v nemocnici? Díky.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Nejsem si jistá, zda by se mi odpověď podařilo vměstnat do takto omezeného prostoru, který tu na to mám. Nevím, v jaké situaci jsou pacienti, se kterými se setkáváte - zda se jedná o léčebné zařízení ve smyslu léčby závislosti nebo o nemocnici, kde léčíte přidružené zdravotní problémy. Jistě je potřeba mít povědomí o základních prvcích práce se závislými. Mohu Vám doporučit nějakou základní literaturu a také nějaké základní vzdělávání (krátko- nebo dlouhodobé kurzy zaměřené na práci s pacienty/klienty), pokud byste o něj měla zájem. Ohledně literatury, níže uvádím stručný přehled knih, které by Vám mohly být užitečné: Úlehla, I: Umění pomáhat. Praha, SLON. Kalina, K.: Kvalita a účinnost v prevenci a léčbě drogových závislostí. Praha, A.N.O. a SANANIM 2000. Kalina, K. a kol.: Drogy a drogové závislosti. Mezioborový přístup. Praha, Rada vlády pro koordinaci protidrogové politiky, 2003. Rotgers, F.: Léčba drogových závislostí. Praha, Grada 2000. Nešpor, K., Mullerová, M.: Jak přestat brát (drogy). Svépomocná příručka. Praha, Sportpropag 1999. Nešpor, K., Csémy, L.: Léčba a prevence závislostí. Příručka pro praxi. Praha, Psychiatrické centrum 1999. Bartošíková, I., Voříšek, R.: Příručka pro nízkoprahové terapeuty. Boskovice, Albert 1998. Některé krátkodobé kurzy zaměřené na problematiku práce se závislými klienty najdete zde: http://www.podaneruce.cz/cz/ies/kurzy/ Doporučila bych Vám zejména Základní principy práce s klientem. Základní principy poradenské a psychoterapeutické pomoci. Výcvik psychosociálních dovedností v poradenském procesu. Krizová intervence v praxi. Motivační rozhovory a práce s klientem - BASIC. Popřípadě je možné absolvovat některé jiné kurzy zaměřené na poradenskou práci nebo dlouhodobý psychoterapeutický výcvik. Přeji hodně štěstí.