Mozna recidiva
Viktorka
Dobry den, mam na Vas dotaz, kam se mohu obratit s nasledujicim problemem: Muj bratr je "vyleceny" pervitinista, s drogami skoncil po uspesne lecbe zhruba pred 8 lety, ted je mu 30, ma dobrou praci, ozenil se, planuje deti. Pred nedavnem se zacal ale chovat velmi podivne, je hodne namesicny (to se stavalo casto, kdyz bral), jeho zena se dokonce boji, ze by ji v noci mohl ublizit, zacal zalhavat, neplni sliby apod., proste je to dost podobne jako drive. Je mi to trochu divne, ze by zacal zase ve 30, zvlaste kdyz se mu v zivote jinak dari, ale chova se fakt divne. Mozna jsem moc podezrivava, ale vzpominam si, ze se kdysi choval stejne a my jsme s rodici stejne nemohli dlouhou dobu uverit, ze by mohl brat drogy. Asi je to prihlouply dotaz, ale zajimalo by me, jestli to mam nejakym zpusobem resit, napriklad odnest moc do Apolinare, obratit se na nejakou poradnu, pripadne kam atd. kdysi jsme s rodinou chodili na terapie do Apolinare, ale nevim, jestli to funguje a asi je to urcite predcasne. Jestli drogy bere, tak by to asi bylo dobre vedet co nejdriv. Je to mozna trochu smesne, ze se o to jako sestra tak staram, ale mame spolu dost uzky vztah, presto bohuzel nedokazu rozlisit, kdy mi lze, proto asi nema smysl se ho primo zeptat, jestli bere...

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, bylo by dost nešťastné a i ne úplně typické, kdyby začal bratr po takové době zase brát. Stát se to ale bohužel může. Rozhodně to nepodceňujte. I když Vám možná bude lhát, stejně bych se ho zeptala. Jestli máte blízký vztah, bude Vám třeba schopný říct pravdu včas a ještě se podaří recidivu zastavit. Zkuste na to jít ne s výčitkami a údivem, ale spíš s porozuměním a pochopením a s otevřeností vůči jeho možným potížím, které ho mohly znovu přivést k drogám. Rozhodně asi není na místě někam nosit potají jeho moč. Přeci jen je mu už 30 a má jinou rodinu, není už to puberťák pod dohledem rodičů. V každém případě hlavní iniciativa v celé věci by stejně měla být na jeho manželce, ta je teď jeho hlavní rodinou. Určitě jí v tom můžete být velkou oporou, můžete se klidně společně jít i někam poradit. Apolinář stále funguje, další možností je např. poradna pro rodiče SANANIM, sídlící v Café Therapy, ve Školské 30. Můžete tam zajít i jednorázově. I kdyby Vaše obavy nebyly opodstatněné, tak jako tak se s bratrem něco děje a je třeba to řešit.