Dobrý den, nedávno jsem se Vás ptala na užívání pervitinu orálně v želatinových tobolkách, Vaše odpověď mě však neuspokojila, proto píšu zase. Měla sem na mysli konkrétní zdravotní výhody a nevýhody oproti i.v. užívání, šňupání či kouření a to zhlediska účinnosti drogy, nájezdu atd. Zajímá mě to k vůli snižování rizik, s tímto spojených. Pracuji totiž jako ter. pracovnice a tento způsob úžívání bych ráda doporučila klientům. Předem děkuji za odpověď P.

Odpověděl: Jakub Minařík
Dobrý den, vzhledem k tomu, že Váš dotaz vyžaduje odbornější znalosti, předala jsem ho k zodpovězení panu MUDr.Jakubu Minaříkovi. Doufám, že jeho odpověď - o něco komplikovanější - Vás tentokrát uspokojí. S pozdravem, Gabriela Koryntová. MUDr. Minařík: "Pro bližší pochopení problematiky různých způsobů aplikace a jejich výhodnosti, rizikovosti atp. je třeba mít aplespoň základní znalosti z farmakologie a další medicínských oborů. Pokud je nemáte, nelze se pouštět do úplně složitých a podrobných vysvětlení. Problém se v zásadě má tak, že pro každý způsob aplikace je rozdílná biologická dostupnost a křivka max. hladiny látky v krvi a také v místě účinku (což je v tomto případě mozek) je různá. Platí, že při i.v. aplikaci má křivka tvar paraboly s maximem prakticky okamžitě po aplikaci. Pokles hladiny látky v tomto případě je exponenciální dle kinetiky prvního řádu. Každý jiný způsob aplikace má maximum efektu posunuté v závislosti na rychlosti vstřebávání. Tvar křivky je potom podobný Gausově křivce a ten odpovídá kombinaci faktorů vstřebávání a eliminace. Prakticky z toho plyne následující: 1. biologická dostupnost látky, tj. tedy kolik látky z aplikovaného množství je tělo schopné využít, je vždy nejvyšší při i.v. aplikaci. Každý jiný způsob aplikace s sebou nese biologickou dostupnost menší, řádově v desítkách procent. 2. nájezd - tedy rychlost nástupu účinku, je vždy nejrychlejší u i.v. aplikace. Srovnatelná s tím je jen aplikace inhalační ve formě jemného aerosolu. Pokud pervitin požijete v kapslích, efekt bude oddálen asi o hodinu. 3. eliminační mechanismy fungují shodně při i.v., per os i jiné aplikaci. K odeznění účinku při stejné výchozí hladině je tedy vždy stejné. Velmi zjednodušeně řečeno: pokud si aplikujete 0,5g pervitinu i.v. a nebo užijete ekvivalentní množství látky jiným způsobem (tj. při jiné než i.v. aplikaci tedy půjde o množství vyšší, tak aby dosáhlo stejné hladiny v krevním séru) efekt odezní za stejnou dobu. Na druhou stranu farmakokinetické parametry nemusí mít přímou úměru se subjektivním vnímáním uživatele. Ohledně rizik - injekční aplikace je vždy nejrizikovější, protože obcházíte bariéry, které má organismus vybudované k tomu, aby zachoval svou integritu. To s sebou nese vždy značnou míru rizika nejen při nesterilním užití na ulici, ale i při užití v medicíně za zachování všech pravidel. Nejvážnější komplikací je úmrtí pacienta. Perorální aplikace v želatinovch tobolkách je naproti tomu relativně bezpečná. Vzhledem k tomu, že metafetamin se používal jako léčivo v tabletách bez výraznějších kopmlikací spojených s touto formou aplikace, tak předpokládám, že se komplikace nijak výrazbně nezhoršily během 30 let, kdy se metafetamin u nás jako lék neužívá. Metamfetamin v želatinových tobolkách by měl být tedy podobně jako tablety poměrně dobře snášen. Žádné výraznější komplikace stran trávicího traktu by užití ústy s sebou nést nemělo."