drogy a těhotenství
máma
Prosím o informaci k následujícímu problému: syn a jeho přítelkyně brali léta nitrožilně heroin, v poslední době zřejmě spíš pervitin (nevíme přesně) a sdělili nám, že přítelkyně je těhotná a dítě si chtějí nechat. Samozřejmě se jako rodiče bojíme, jak velká je pravděpodobnost poškození plodu, předpokládáme, že ani v okamžiku početí a ani nějaký týden po početí zřejmě čistí nebyli ani jeden, po zjištění těhotenství prý neberou, tedy hlavně ani těhotná přítelkyně, která má ovšem navíc žloutenku typu C.

Odpověděl: Jakub Minařík
Nu, ono je to tak, že v 1-3 měsíci se vyvvýjí orgánové systémy a může dojít k hrubému poškození plodu - vzniku různých rozštěpů, a jiných anomálií. Proto by bylo asi moudré, kdyby gynekolog, který synovu slečnu má v péči, věděl o tomhle riziku, aby mohl plod pečlivějí sledovat. Ohledně řešení závislosti - bylo by moudré, kdyby se oba léčili. Pro těhotné ženy má specializovaný program DST SANANIM, vede jej Dr. Ilona Preslová, telefon je 220 803 130, zprostředkují léčbu a nebo péči i pro partnera. pokud oba již spolehlivě abstinují, tak je léčba stejně vhodná - jednak proto, aby jim pomohla abstinenci podržet dlouhodobě, ale také proto, aby se vyvarovali i jednorázových relapsů, protože např. jednorázové užití pervitinu může znamenat okamžitý porod či potrat. Ohledně žloutenky typu C - doporučuji obrátit se na Dr. Řeháka, telefon 234 091 142, tedy v tomto případě asi jen pokud jste z Prahy a okolí. Doporučoval by, aby se na kolegu obrátili oba. Pokud má VHC partnerka syna, budou nakaženi velmi pravděpodobně již oba.