Už nevím jak dál
Anabel
Dobrý den, mám velice zvláštní dotaz. Můj přítel byl nedávno v léčebně na 3 měsíce. ( závislost na subotexu, pervitinu, bral už asi 9 let) Pak ho pustili všechno bylo ok. Jenže najednou byl zase divný našla jsem jednu stříkačku. Tak jsem se do něj pustila. Nakonec se mi přiznal, že si znovu dal. Ale říkal, že s tím přestane. Tet nedávno jsem mu v batohu našla těch stříkaček několik. Už nevím co mám dělat. Chtěla bych mu nějak pomoc, ale nevím jak. Sám mi pořád tvrdí, že nic nebere, ale nacházim spoustu důkazů, že to je jinak. Prosím pomozte a poraďte mi co mám v takové situaci dělat? Předem Vám děkuji za pomoc.

Odpověděl:
Dobrý den, Anabel, váš dotaz a situace, které se týká, není až tak "zvláštní". Není to tak neobvyklé, že se závislí po léčbě znovu rozjedou. Myslím, že pokud jste u přítele opakovaně našla stříkačky a chová se "divně", je téměř na 100% jisté, že znovu bere, i když vám tvrdí opak. Chápu, že je to pro vás hodně nepříjemná situace a že jste z ní vyčerpaná. Váš přítel je zřejmě ve fázi, kdy si odmítá problém připustit a nějak ho řešit, takže vaše možnosti, jak mu pomoci, jsou dosti omezené. Nepíšete, jak dlouho tato situace trvá, ale myslím, že by bylo vhodné, kdyby váš přítel kontaktoval zařízení, kde prodělal léčbu. Mohl by absolovovat krátkodobé přeléčení a následně buď léčbu v komunitě nebo intezivní doléčování. Ale to by s ním určitě probrali v té léčebně. Víte, přítel bral přeci jenom dost dlouho a v těchto případech bývá úspěšnější dlouhodobější léčba spojená s doléčováním. Bohužel, rozhodnutí o další léčbě je na něm. Především si ale vy sama nastavte hranice, co jste ještě ochotna snášet a kdy už pro vás bude vztah nepřijatelný, a to by bylo vhodné sdělit i příteli. Myslím, by vám mohlo pomoci, obrátit se někam na odborné zařízení osobně a celý problém probrat s někým nezaujatým, kdo má s touto problematikou zkušenosti. Získala byste potřebnou podporu a ujasnila si, jak dále postupovat. Většina Kontaktních center poskytuje poradenství i rodinným příslušníkům a blízkým závislých, jejich seznam najdete na www.drogy-info.cz v rubrice "Mapa pomoci" nebo napište, odkud jste a my vám někoho zkusíme doporučit. Zatím přeji hodně štěstí a sil.