Pomoc
aaa
Dobrý den,můj bývalý přítel začal fetovat,myslim že začal brát perník.a posledni dobou do toho hodně pada.Kamaradu co by mu pomohli asi moc nemá,nebo tu pomoc nechce.Já bych mu ráda pomohla ale nevim jak,jestli to vubec jde mu nejak pomoct když on tu pomoc nepříjme a sam si problem nepřizná.Ale nechtěla bych to jentak nechat a koukat jak do toho čím dal vic pada.Budu moc rada za nějakou radu.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím Vás, podle toho, co píšete, je vidět, že Vám na Vašem bývalém příteli záleží. Dověděla jste se, že začal užívat pervitin a poslední dobou do toho padá. Chcete mu pomoc a ptáte se, co máte dělat, jak mu pomoct. Pomoc mu nabídnout jistě můžete, ale záleží jen na něm, jestli o ni bude stát a jestli ji přijme. Zkuste si s ním o tom promluvit a uvidíte. Možná zjistíte, že jste to jen Vy, kdo vidí problém, zatímco on si myslí, že je vše (nebo skoro vše) v pořádku. Než mu pomoc nabídnete, ujasněte si, co mu vlastně chcete nabídnout a za jakých pravidel (např. jak to bude s penězi, s časem, který mu věnujete, za jakých okolností se můžete vídat apod.). Jinak s ním můžete mluvit o tom, jak situaci vnímáte Vy. Můžete mluvit o svých pocitech a obavách. Jak se nakonec Váš expřítel zachová, je jen na něm. Nevnucujte mu proto svou pomoc za každou cenu a držte si v tomto směru svoje hranice. Myslete na sebe a nenechte se ničit jeho závislostí (má na ní koneckonců "právo"). Ustát takovou situaci nebývá jednoduché. Obzvlášť jestli Vám na druhém záleží, případně jste na něj citově vázáná. Hrozí zde riziko tzv. spoluzávislosti. Tehdy se závislost stává středobodem světa uživatele, i "pomáhajícího", mezi kterými vzniká vztah plný manipulace, obviňování, vydírání... Někdy je proto lepší předat blízkému kontakt na zařízení, kde mu pomohou, případně ho tam doprovodit a zbytek nechat na něm. V tomto směru doporučuji nějaké Kontaktní centrum. Stačí Vám to takhle? S pozdravem, Gabriela Koryntová.