marihuana
katka
Dobry den,chci se zeptat jestli je mozne byt po docela intenzivnim rocnim uzivani marihuany na ni zavisla?Pokud vic jak tyden nehulim zacinaji se ozyvat deprese a ruzne neprijemne myslenky...trava mi zpocatku pomahala v tom ze mi davala moznost nemyslet na moje cetne problemy ale posledni dobou mam pocit ze se spis stala jednim z tech problemu...Nedokazu odolat tomu si nezahulit kdyz mam moznost akdyz tu moznost nemam tak se to proste snazim co nejrychleji sehnat...myslim ze mi to urcite zhorsilo pamet,uz se na spoustu veci nedokazu soustredit jako driv a vubec...proste citi ze uz to prestava byt sranda...a chtela bych s tim neco udelat protoze nechci ublizit mame...nedokazu si ale predstavit jak bych mela prestat...nejde to...myslie ze je mozne ze bych byla doopravdy zavisla?Odpovezte mi prosim co nejrychleji...dekuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím Vás, když Váš dotaz shrnu, tak si uvědomujete, že se Vám po roce užívání marihuany zhoršila paměť; po týdenní abstinenci na sobě pozorujete příznaky deprese a máte nepříjemné myšlenky, které jsou jedním z důvodů, proč marihuanu znovu vyhledáváte a pokračujete v jejím užívání. Chutě, snaha si drogu obstarat i přes negativní dopady na Váš život k příznakům psychické závislosti bezpochyby patří. Je jedno, jestli tomu, co prožíváte, nakonec dáte nálepku "závislost". Z dotazu je evidentní, že jste se situací nespokojená. Zkuste se zaměřit spíš na tohle a něco s tím zkusit udělat, něco změnit! Abstinence od jakékoli drogy bývá z počátku nepříjemná. Chce to pevnou vůli, velké sebezapření změnit řadu věcí ve svém životě a hlavně mít dobrý důvod, proč to všechno udělat a vydržet. Pomáhá, když si člověk uvědomí, proč drogu bere, co mu vlastně dává. Přijde na to, které situace mu vyvolávají chutě (lidé, místa, čas). Pomáhá si věci naplánovat (třeba i napsat) i s tím, co se stane, když to podle plánu nepůjde (něco změním, najdu odbornou pomoc, přiznám se,...). Nebývá to jednoduché a tak se lidé obrací na odborníky, aby se měli komu svěřit a společně hledali nejlepší cestu, jak situaci změnit. Pro lidi užívající marihuanu neexistují (pokuď vím) v České republice žádná specializovaná centra. Nezbývá mi tedy doporučit Vám buď AT poradnu ve Vašem okolí nebo rovnou psychoterapii, případně psychiatra. Je možné, že jste měla nebo máte sklony k depresím, a třeba právě lehká antidepresiva nebo psychoterapie, by Vám mohly pomoci situaci vyřešit lépe a na delší dobu, než marihuana. Jestli by se Vám nedařilo marihuanu vysadit, nebo byste na sobě vnímala i po čtvrt až půlroce abstinence stále deprese a různé rozlady, určitě se na ně obraťte. Stačí Vám to takhle? S pozdravem, Gabriela Koryntová. PS: Jestli vládnete angličtinou nebo španělštinou, podívejte se na http://www.marijuana-anonymous.org/.