Prosim rychlou odpoved
katy
Dobry den, poznala jsem 15ti letou holcinu, ktera 3/4 roku kouri travu, bere LSD, extazi, crack. Pochazi z problemove rodiny a navic navstevuje skolu, kde se drogy bezne vyskytuji. Jaka je nejlepsi forma pomoci? Nevim, jestli by mela absolvovat detox na detskem anebo staci jen ambulance ci primo nejaky pobyt treba v Kostelci? Nechci udelat moc razantni kroky, aby neskoncila v siti ustavu a uradu, ze ktere se tezko vymotava. Musi ji jakekoli pracoviste, do ktereho by prisla, nahlasit ke kuratorovi? Dekuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím Vás, je pěkné vidět, že si všímáte lidí ve svém okolí a snažíte se jim pomoci. Moje odpověď Vás však nejspíš příliš neuspokojí. Netuším, v jakém vztahu k dotyčné dívce jste (příbuzenském?), případně jak Váš vztah vypadá a jaký na ni máte vliv. Jisté je, že do 18 let, za ní zodpovídají z velké části rodiče a proto by měli být o umístění svojí dcery v tomto ohledu informováni a měli by s ním souhlasit. Druhou (velmi zásadní) stránkou problému je dívčina motivace se svou situací něco dělat. Ani o jedné z těchto věcí se však ve svém dotazu příliš nezmiňujete. Podle toho, co píšete, se nejspíš v drogových službách trochu vyznáte. V České republice je jediný detox pro mladistvé a to Nemocnice Sv.Karla Boromejského pod Petřínem na Praze 1; další zařízení určená pro dívky i chlapce v tomto věku jsou např. ambulantní Prev-centrum (www.prevcentrum.cz), pobytová několika měsíční Terapeutická komunita Karlov (www.sananim.cz), ambulantní i pobytové Středisko pro mládež Klíčov (Řevnice, tel.257721795) apod. Obávám se však, že jakékoli kroky v tomto ohledu jsou tak trochu "razantní". Nicméně užívání drog není žádná procházka růžovou zahradou. Než se však pokusíte situaci řešit, doporučila bych Vám získat co nejvíce informací, dále probrat celou situaci s dotyčnou dívkou, případně jejími rodiči. Nebojte se obrátit osobně na některé instituce jako je např. o.s.Anima, o.s.Prev-centrum apod., kde budete moci celou situaci ohledně této dívky probrat podrobněji. Jde o zařízení, která nabízí pomoc rodičům a blízkým lidí, kteří užívají drogy. Ohledně sociálního kurátora nebo sociální pracovnice - v případě, že bude rodina s dcerou problém adekvátně řešit, není důvod, aby se dívka dostala do diagnostického ústavu apod. Jestli se budou opakovat nějaké vážnější problémy (např. opakované zachycení policií apod.), pravděpodobně se do toho kurátor vložit bude muset. S pozdravem, Gabriela Koryntová. PS: Jestli není moje odpověď dostačující, ozvěte se znovu a nebo zkuste osobně některou z poraden. S pozdravem, Gabriela Koryntová.