pomoc pro sestru
gaia
Vážení, poradny využívám poprvé ve svém životě. Nevím, jestli jsme na správném místě, ale pokusím se vylíčit, s čím potřebuji poradit. Mám o 13 let mladší sestru. Dnes jí je 33 let. Má 2 dcery. Asi před půl rokem se rozešla se svým přítele, se kterým má druhou dceru. V současné době je na mateřské dovolené. Od rozchodu s přítelem, se vrátila k životnímu stylu, který vedla kdysi v minulosti. Pozoruji na ní veliké změny. Přestala o sebe dbát, hubne, vypadá velmi unaveně a strhaně. Stále je unavená a často spí. Veškeré peníze utrácí (nevím za co) a myslím, že se nestará o své dcery. Ještě, že máme ještě otce, který se stará o její děti velmi často. Pracuji na střední škole a mám podezření, že má sestra začala brát drogy. Problém je, že když si chci s ní promluvit, začně křičet, lže a řekne mi, že je dost stará , aby se postarala o svůj život. Mám obavy, že se postupně zabijí. Ráda bych jí pomohla, ale opravdu nevím, jak pomoct 33 leté dospělé ženě. Můžete mi poradit, zda mé podezření je správné a kde začít s pomocí? Děkuji za odpověď gaia

Odpověděl:
Dobrý den, rozhodně jste tady správně ;). Nejsem si ale jist, jestli Vás má odpověď uspokojí. Z Vašeho popisu se totiž nedá s jistotou poznat, jestli se jedná o drogy nebo např. o těžkou depresi, či něco zcela jiného. Píšete, že se vrátila ke svému původnímu životnímu stylu. Znamená to, že v minulosti drogy brala? Pokud ano, riziko recidivy zde pochopitelně je. Vaše možnosti pomoci jsou velmi omezené. Pomoci lze toliko tomu, kdo o pomoc stojí a je ochoten ji přijmout. Zřejmě Vám nezbyde, než se dál pokoušet o konstruktivní komunikaci a trpělivě jí dávat najevo, že se nesnažíte řídit její život, ale máte o ní starost. Možná by pomohlo, kdybyste se nesoustředila tolik na podezření, že užívá drogy. Zkuste s ní hovořit bez předsudků o tom, jaké změny na jejím chování pozorujete. Pokoušela jste se s ní mluvit o jejích dětech? Hodně štěstí! TN