Rada rodičům
Vrána
Máme 26. letého syna, který bydlí se svou přítelkyní v domě, který patří nám - rodičům. Trvalé bydliště má u nás v bytě a v našem domě bydlí s naším ústním souhlasem. S přítelkyní se syn seznámil asi před rokem a od té doby se změnilo jeho chování tak, že předpokládáme, že bere drogy. Jeho přítelkyně nepracuje a syn také přestal pracovat. Zavírají před námi a do domu nás pustí jen když chtějí. Nemáme jistotu, co se děje a nevíme co máme dělat. Zatím nechceme a ani nevíme co si můžeme dovolit udělat, abychom jim nějak neublížili ale pomohli. Několikrát jsme synovi dali ultimátum, že jeho přítelkyně nebo i on musí dům opustit, protože nepracují a my se bojíme že o dům přijdeme. Vždy po našem zásahu přítelkyně syna v domě rozbíjí např. skleněné výplně dveří nebo sklenice a pd. Samozřejmě, že je pro nás nejdůležitější zdraví syna, ale on s námi na toto téma odmítá mluvit a vždy urychleně odchází a zamyká se v domě, nebere telefon. Prosím o radu, jak se máme a můžeme v tomto případě zachovat. Jestli v krajním případě můžeme volat policii. Zatím je to pro nás krajní řešení, ale nechceme nechat dojít věci tak daleko. Matka synovy přítelkyně nechce nic řešit a zrušila jí trvalé bydliště u sebe v bytě. Chtěli bychom nejprve zkusit jednat po dobrém, ale když to i nadále nepůjde, tak nevíme co máme dělat. Děkijeme za zodpovězení dotazu

Odpověděl:
Dobrý den, jestli jsem to správně pochopila, tak v tuto chvíli se jedná o vaše podezření, že syn bere drogy, které jste získali na základě jeho chování. (Nicméně to, že se před vámi s přítelkyní zavírají, ještě nutně nemusí znamenat, že drogy berou). Váš syn je dospělý a pokud by se i rozhodl brát drogy a žít s přítelkyní, která by užívala také, je to jeho volba a jeho zodpovědnost. Pakliže on sám to nebude chtít změnit, vy s tím mnoho nenaděláte. Ale vy ho v jeho životním stylu, který je pro vás nepřijatelný, samozřejmě nemusíte podporovat. Pokud ve vašem domě bydlí na základě vašeho ústního souhlasu a nemá na dům žádný vlastnický nárok (není např. jeho spolumajitelem), můžete tento souhlas kdykoli odvolat a syna i s přítelkyní vystěhovat. Zvláště pokud se ve vašem domě chovají tak, jak popisujete. (A s ohledem na to, že nepracuje, trochu bych se obávala i jeho případných dluhů a následných exekucí). Třeba by si pak váš syn uvědomil, (ať už drogy bere nebo ne), že jeho chování má pro něj také své důsledky a dopady. Co se týče policejní asistence, v krajním případě ji zavolat můžete, ale asi bych zvážila, nakolik je to adekvátní v konkrétní situaci. Možná by vám pomohlo, zajít se o celé situaci někam poradit osobně. Když napíšete odkud jste, zkusím vám nějaké odborné zařízení, které se zabývá poradenstvím a pomocí rodinným příslušníkům závislých, doporučit. A nebo se podívejte na www.drogy-info.cz do rubriky "Mapa pomoci". Pokud byste potřebovali nějaké konkrétní právní rady, můžete se obrátit na Právní poradnu A.N.O., která zdarma poskytuje právní poradenství v souvislosti s drogovou problematikou. Kontakt najdete v pravém sloupci na těchto stránkách. Přeji hodně štěstí.