Peetulinka
Dobrý den, experimentuji s pervitinem asi pul roku a zacinam mit psychické potíže, kterými jsem trpela uz v 16 letech - v té době jsem neměla s drogami nic společného (je mi 23let). Projevují se tím, že mam neustále pocit, že omdlím, nemohu dlouho stát či sedět, stále musím něco dělat. Při stresu se muj stav rapidně horší. Připadám si jako přepracovaná. Vadí mi prudší světlo, blikání, počítač, rychlé pohyby jiných lidí, jakýkoliv hluk, neustále se třesu, trápí mě úzkost. Když mě to postihlo v minulosti, tak jsem pul roku v podstatě jen odpočívala a spala (asi tak 17 hodin denne). Měla jsem (i ted mam) pocit, jakoby toho bylo na me moc a musim být neustále v klidu a spat, jinak se to nezlepsí. A opravdu, po pulročním odpočinku se vše vrátilo do normálu a doted jsem žila naprosto v pohode. Jenomže ted uz nejsem na střední škole a MUSÍM být v kolektivu hlučných lidí (hlavně dětí) a ve stresu. Tudíž odpočinek v takové míře, jaký bych potřebovala není možný. Dříve jsem také strávila 3 týdny v nemocnici (po dvou kolapsech), prošla jsem snad všemi možnými vyšetřeními, včetně magnetické rezonance, ale problém nebyl nalezen. Teď se mi to všechno znenadání vrátilo a já mam strach, že nebudu moci normálně žít. S pervitinem jsem skončila, nemam potřebu ani chut s ním přijít do styku. Chtěla bych se zeptat, zda mi dokážete říct či alespoň naznačit, co by mohlo být mým problémem a poradit, na koho se obrátit, protože nechci ztratit svou práci a hlavně se chci cítit lépe a nestresovat se např. s tím, že ani nedojdu do práce, protože si nebudu moci sednout v autobuse a omdlím.. Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Omlouvám se za pozdní odpověď. Podle toho, co popisujete, myslím, že není nutné absolvovat lékařslá vyšetření, které jste již absolvovala v minulosti. Obávám se, že somatickou příčinu vašich potíží se nejspíš nalézt nepodaří. Spíš mám pocit, že byste potřebovala psychoterapeutickou podporu, abyste byla schopná lépe zvládat úzkostné stavy, vyrovnávat se stresem a zvládat nároky, které jsou na Vás teď v běžném životě kladené. Napadá mě, jestli se nemůže jednat o symptomy deprese, kdy se člověk cítí velmi vyčerpaný, že nemůže nic zvládnout, že je toho na něj moc, že je neschopný, přecitlivělý..., že by možná bylo na místě po konzultaci s psychoterapeutem - psychiatrem zkusit nějakou medikaci (antidepresiva), která by Vám mohla pomoci. Vaše potíže v tuto chvíli jsou ovšem částečně také důsledkem užívání pervitinu. Pervitin dokáže způsobit úzkostné a depresivní stavy a může vyvolat i toxickou psychózu, je to droga, která dokáže významně přispět k rozvoji psychických potíží - takže pokud chcete, aby se Vaše potíže zmírnily, je nezbytné přestat brát pervitin. Při prvních zkušenostech s touto drogou se sice může zdát, že Vám pervitin pomůže ty psychické problém překonat, ale nakonec pravidelně dochází k tomu, že to negativa převáží nad pozitivy a psychický stav se naopak ještě zhorší. Takže - pokud mi napíšete, odkud jste, mohla bych Vám doporučit někoho z kolegů, na koho byste se mohla obrátit. Držím palce a věřím, že se Vám podaří to zvládnout. Určitě není nic ztraceno.