Ha26n
Mám dotaz moje kamarádka už rok bere pervitin nosem,ale ne pravidelně jen tak příležitostně jednou týdně nebo tak za 14 dní,je možný že už je na tom závislá?Prý na to musí myslet,ikdyž by nechtěla tak se jí to tam v hlavě honí...Myslíte,že za ten rok by jí to mohlo změnit i psychiku?Taky se jí poslední dobou klepou roce a bolí ji občas celý tělo a chodí i docela jak bych řekla vykrouceně,myslíte,že bych jí mohla nějak od toho moci?a nejhorší je,že se stakovýma lidma i schází:( mám ji moc ráda a nechci,aby skončila špatně..tak mi prosim Vás poradte co mám dělat a jestli už na tom fakt není špatně?děkuji...

Odpověděl:
Dobrý den, myslím, že není až tak podstatné pojmenovat, jestli se u vaší kamarádky jedná o závislost nebo ne. Podstatné je to, co popisujete - že na pervitin často myslí, klepou se jí ruce atd. Takže kamarádce pervitin do života zjevně zasahuje. Ovšem to, jestli s tím kamarádka bude něco dělat, závisí jen na ní. Rozumím tomu, že jí chcete pomoci, určitě to není nic hezkého vidět, jak někdo, na kom nám záleží, se dostává do průšvihu. Bohužel, nelze pomáhat někomu proti jeho vůli. Takže bych asi zkusila s kamarádkou promluvit a zeptat se jí, jestli má zájem svůj problém s pervitinem nějak řešit. Když ano, předala bych jí adresu na nejbližší Kontaktní centrum, kde si o tom může promluvit s odborníky (i anonymně), eventuelně bych ji tam doprovodila. Když ne, budete se s tím muset nějak smířit a nechat zodpovědnost za její život na ní. Přeji hodně štěstí.