Poruchy paměti
ivana
Dobrý den, nejdříve bych vám ráda poděkovala za tyto stránky a možnost se na vás obrátit. Zjistila jsem, že můj partner bere příležitostně drogy - pervitin, kokain, extázi. Někdy bohužel v kombinaci. Momentálně spíše pervitin, vzhledem k vysoké ceně kokainu na trhu a menší dostupnosti. Příležitostně znamená někdy 2x do měsíce, pak třeba tři měsíce pauza. Před třemi lety to bylo mnohem častější, předchozí partnerka se sním rozešla a drogy byly jedním z důvodů. Přestože ho to nějak nelimituje v práci - skutečnost samotná mi vadí. Ničí si zdraví a v poslední době u něho pozoruji časté výpadky krátkodobé paměti. Na něž si sám stěžuje. Ráda bych jemu i sobě nějak pomohla a ač jsem psychoterapeut, nedaří se mi to. V případě té paměti: pomohou vitamíny B1, magne B6, kalikor...popř. co jiného by pomohlo? V případě příležitostného braní, kdy člověk necítí až tak velký problém, rychle se po intox. otřepává a na dojezdy vzhledem k delším pauzám zapomene - jak mu pomoci? Přestat by chtěl, od toho rozchodu se snaží to omezovat, ale přesto jsou chvíle, kdy neodolá... Děkuji za zodpovězení a pomoc.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, co se týče krátkodobé paměti, nejlépe na to pomůže nebrat. Paměť se pak docela rychle zregeneruje sama. Pokud byste nutně chtěla pro partnera nějaké pilulky, pak může zkusit třeba Gingko bilobu. To ale asi bude ten nejmenší problém...myslím, že nemá vůbec smysl vyčítat si, že nedokážete partnera změnit. Pomoci byste mu nejspíš dovedla, podpořit ho, když by chtěl změnu on sám, ale přesvědčit ho proti jeho vůli, to je nelehký úkol pro každého, nebo spíš nemožný. Proč byste měla dělat terapeutku ještě i doma partnerovi? V něm byste naopak měla mít oporu a stabilní zázemí po návratu z nelehké práce. Nemá smysl přesvědčovat ho, že má problém, pokud to tak sám necítí. Na to si prostě musí přijít. A až mu to bude opravdu vadit, uvidíte, že i odolá. Nesnažte se mu dělat terapeutku. Jestli chce skutečně něco změnit, ať zajde za jiným odborníkem a probere s ním, proč se vlastně k drogám stále vrací, co mu bez nich chybí. Spolu se pak můžete pokusit domluvit na nějakých podmínkách společného soužití, které pro Vás i pro něj budou přijatelné. Možná se ale budete muset rozhodnout, jestli ho chcete nebo ne, i s drogami.