alkohol
paja
mam na Vas dotaz, muze alkoholismus nebo spise problemove piti spontanne prestat sam od sebe? Pila sem skoro kazdy den po praci litr vina a o vikendu vic. Uvedomovala sem si, ze mam problem a ze bych ho mela resit, ale protoze sem slaboch a typ cloveka, ktery odklada reseni potizi na posledni chvili, tak sem nic neudelala. jednoho dne sem se ale vecer tak zacetla do zajimave knizky, za sem vina vypila jen 2dc. druhy den me prijemne prekvapilo, jak je mi dobre a jakou mam energii. od te doby sem prijem alkoholu tak nejak snizovala, proste ani nebyla takova chut. ted uz piju v prumeru 3krat tydne 2-4 deci. sem z toho venku nebo bych mela pro jistotu prestat s pitim uplne? muj otec byl alkoholik-troska. nechtela bych tak skoncit.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Bohužel lze těžko takovou situaci posuzovat takto přes internet. Nevím bohužel, kolik je Vám let, jak dlouho jste alkohol pila ve větší míře a ani jak dlouho trvá současný stav užívání menšího množství alkoholu. Myslím, že současná situace je poměrně optimální - pokud tedy nemáte nějaké zdravotní problémy vylučující užívání alkoholu úplně. Jestliže jste to teď byla schopná dlouhodobě udržet v mezích a ani dříve jste neměla závažné problémy s alkoholem (zdravotní potíže, problémy finanční, v zaměstnání nebo negativní důsledky na Vaše vztahy), tak mi připadá, že by to mohlo být takto v pořádku. Samozřejmě, že pokud máte v rodině závislost na alkoholu, jste tím ohrožena více než jiní a je docela potřeba se nad tím zamýšlet, jak to s tou spotřebou alkoholu máte a být na sebe opatrná. Spíše si myslím, že než doporučení striktní abstinence od alkoholu bych pro Vás měla doporučení, abyste vyhledala nějakou formu psychoterapie, která by Vám pomohla si ujasnit, jak to s alkoholem máte, co byl důvod předchozího problémové pití a jak alkohol/alkoholismus v rodině ovlivňuje Vás a Vaše vztahy. Když mi napíšete o sobě více podrobností, mohly bychom společně přijít na to, co by pro Vás v tuto chvíli bylo nejlepší řešení. Zatím držím palce a přeji hodně štěstí v novém životním stylu bez přemíry alkoholu.