Lecba
edi
dobry den, mam historii tezke zavislosti na kokainu a marihuane. od te doby co jsem naposledy mela kokain ubehlo 10 mesicu an jeake dny, a od doby co jsem uzila marihuanu 7 a pul mesicu. nepila jsem alkohol 6 mesicu, az do vcerejska, kdy jsem se velmi opila. moje situace je takova, ze ikdyz mi je jen 17 let, bydlim sama v byte v praze, rodice bydli ve slezsku; kazdy vikend jezdim domu a volame si dvakrat dene (v praze chodim do skoly). vcera vecer jsem nezvedala tatinkovi telefony tak prijel do prahy, rano me vzal na testy ( ciste, krome alkoholu samozrejme) a jeli jsme domu do slezska. mamka neni doma, je to velmi krehka zena a me relapsy ji velmi nici, ale bohuzel ji to zitra budu muset oznamit. tady je ma prvni otazka, myslite ze byste mi mohl/a poradit jak bych tento ukol mela zvladnout? vubec nevim jak na to. sice zatim nemame zadne informace, tatka je presvedcen ze nemuzu bydlet dale sama. problem je v tom, ze se mnou by tam nemel kdo bydlet, a tudiz bych musela prejit na nejakou skolu blizko domova, jez je moje nejvetsi nocni mura, protoze zastavam nazor ze potrebuji kvalitni vzdelani.vubec si neumim predstavit ze bych mela chodit na normalni gympl (tedkom chodim na angliskou skolu). takze jsem se chtela zeptat na vas nazor, co si o tom myslite, jake by bylo nejlepsi reseni a jestli si vubec myslite ze by bylo mozne pokracovat ve studiu v praze a skombinovat to s nejakym intenzivni ambulantni lecbou a testy moce a pod. Dekuji hodnekrat edi

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, vypadá to, že máte na svoji situaci celkem náhled a orientujete se i v tom, co by bylo dobré udělat. Jestli se odstěhovat zpět, nebo ne, to je příliš složitá otázka, než aby na ni člověk mohl odpovědět po tak krátkém dotazu. Pravda je, že rodiče za Vás mají nejen morální, ale i právní zodpovědnost a docela chápu, proč chtějí, abyste se vrátila k rodině. Jestli Vám ale škola jde a máte pocit, že s návykovými látkami opravdu chcete skončit, zkusila bych možná ještě tu Vámi navrhovanou poslední variantu, a to je být v Praze a docházet na ambulantní léčbu. Nabízí se např. Doléčovací centrum, Centrum následné péče, Prev-centrum. Zkuste udělat s rodiči dohodu, jak přesně by Váš pobyt v Praze měl vypadat, aby byly obě strany spokojené. Můžete celou věc probrat i za přítomnosti třetí nezávislé osoby, nejlépe v nějakém ambulantním centru pro drogově závislé nebo u psychologa, který má s podobnými problémy zkušenost. Co se týče maminky, většinou je pro citlivé osoby mnohem větší zátěž nejistota a dohady než nepříjemná pravda. Stejně by poznala že něco není v pořádku, takže nemá smysl chodit kolem horké kaše, ani nic zjemňovat. Myslím, že už je s Vámi zvyklá na ledaccos a relaps na alkoholu jí nezlomí. A k Vašemu pití alkoholu - je rozumné, že jste si ho takhle zakázala, možná za několik let budete střídmější a budete si moct dát i skleničku, ale zatím bych to určitě nepokoušela. Kromě antidepresiv je pak dobré řešit i příčiny potíží. Doporučila bych určitě déledobější terapii, klidně i ve skupině. Vzhledem k tomu, že na sobě asi ráda pracujete, mohlo by Vás to svým způsobem i bavit.