Úzkostná porucha intoxikací?
bu-ba
Vážený pane doktore Minaříku, opět se na Vás obracím s prosbou o radu. Již jsou to téměr 4 týdny od oné události s marihuanou (.-)), která mi způsobila zmiňované úzkostné stavy. Na Vaši radu a radu psychologa pořád čekám na úplné vymizení úzkosti. Řekla bych, že jsem na dobré cestě, poněvadž už nemám vůbec žádné fyzické příznaky, (jen někdy hůř usínám)ale jednou či dvakrát denně mi hlavou proběhne ještě nějaká "nezdravá" myšlenka typu:"Mám strach jíst párky. Způsobí mi rakovinu." Za chvíli vím, že je to blbost a klidně si ty párky uvařím, ale je mi smutno z toho, že mne taková věc vůbec napadá. Nevím, asi není jednoduché určit, co mám za problém, ale po přečtení některých článků na internetu si nejsem jistá, že trpím zrovna GAD. Zdá se mi, že jsem oproti jiným docela v pohodě, žiju jako dřív. Nemám problém chodit do práce, s koníčky atd. Tak jsem se chtěla zeptat, jestli když jsou u mne ty úzkosti pořád den za dnem na ústupu, , tak jsem jakoby zdravá a žádné látky mi v mozku nechybí a to co se mi stalo byl jen nějaký hnusný stav po té trávě? Nebo to je tak, že mi bude nějakou dobu fajn a zase se to vrátí? Jak odlišit úzkostnou poruchu od úzkosti, která je zdravá? Když začnu ty SSRI užívat, tak je jisté, že se mi tyhle stavy po jejich vysazení nikdy nevrátí? Psycholožka mi řekla, že slouží jen ke zvládání akutních stavů, ale po jejich vysazení budu tam, kde jsem byla před pár týdny. Jenže já už žádné akutní stavy nemám. Že se nejedná o léčbu jako takovou, ale o jakousi roční berličku. Vaše zkušenost říká opak, tak nevím. Chci se užívání SSRI vyhnout, ale kdybych věděla, že je jisté, že mne za rok vyléčí (je-li z čeho), tak nemám s čím otálet - mám strach, aby se to odkládáním léčby nezhoršilo. Omlouvám se, že Vás obtěžuji, ale jste jediný odborník, kterému důvěřuji. S pozdravem Buba

Odpověděl: Jakub Minařík
Pokud se váš stav poměrně svižně lepší, tak možná není nezbytné se do léčby antidepresivy pouštět. Já je také nepíši všem, i když to tak vypadá. Obvykle vycházím z klinického stavu pacienta, někdy čekám, jindy léky nasazuji hned, ono je to složité. Víte je to hodně o zkušenosti jaké si člověk opatří s pacienty. Možná že kolega psychiatr neměl úplně dobrý odhad ohledně vývoje vašeho stavu. To se stát může, ono je to celkem složité, musíte vybrat nejlepší řešení na základě neúplných informací, ... Je to jako trefit pohybující se terč v mlze a ještě z jedoucího auta. Vycházel jsem z vašeho popisu a z odhadu kolegy. Ohledně těch léků, možná došlo ke zmatení informací, víte, existují léky, po kterých se porucha často vrací po jejich vysazení (benzodiazepiny), které se užívají ke zvládnutí akutních obtíží, pak se obvykla vysazují. Po SSRI se porucha toxické etiologie, alespoň podle mých zkušeností, a její obtíže, již obvykle nevrátí. Ohledně prognosy a podivných nápadů - pokud stav odezní, tak vás nebude do budoucna příliš obtěžovat. Nicméně, stopa obvyle zůstane. někdy se stává že se objeví některé vzpomínky, podivné nápady typu dám si párek, budu mít rakovinu. Obvykle při zátěži, únavě.