kdo je trestně odpovědný za růst rostlin obsahující zakázaná narkotika
tex
kdo je trestně odpovědný za růst rostlin obsahující zakázaná narkotika v případě, že se rostliny samy šíří vysemeňováním po pozemcích náležících státu či obci?

Odpověděl:
Dobrý den, omlouvám se za zpoždění a přeposílám vám odpověď JUDr. Heleny Svatošové z Právní poradny A.N.O., která se specializuje na právní aspekty drogové problematiky. "Zákon nezakazuje *růst rostin*, nýbrž *pěstování* (zákon o návykových látkách ohledně keře koka, máku a konopí) bez potřebného povolení státních orgánů. Trestní zákon pak trestá výrobu, pod kterou spadá pěstování, tedy úmyslná činnost se záměrem výroby a případně dalšího nakládání s rostlinou. Samovolné šíření těchto rostlin není trestně postižitelné, neboť neexistule pachatel coby nezbytný znak trestného činu a tedy rovněž ani jeho úmysl. Jiná věc je ovšem případné nakládání s takto volně rozšířenými rostlinami, resp. postupy pro získání účinných látek spadajících do kategorie omamných a psychotropních látek z nich, zde samozřejmě trestní odpovědnost vyloučena není. Za PPANO, Helena Svatošová"