odmítání léčby
Lucik
Dobrý den. Má matka(46) se již dlouhou dobu léčí kvůli psychickým problémům, neboť jí doktor diagnostikoval deprese. Opakovaně kvůli tomu byla v psychiatrické léčebně a stále bere antidepresiva. Máme ale spíše obavy, že se jedná o deprese z alkoholu. Před měsícem ukončila (!nedokončila!) léčbu v protialkoholní léčebně (po 3 měsících ze 4). Při propustce do domácího prostředí totiž nedodržela abstinenci (vypila minimálně půllitr becherovky za odpoledne) a styděla se k léčení navrátit. Léčba by ale pravděpodobně stejně nebyla úspěšná, neboť tvrdí, že na alkohol má stále chuť. V současné době se odmítá léčit, ale neustále nosí do domu alkohol a tajně se opíjí. Nevíme, jak jí pomoci. Nepomáhá nátlak ani vlídné slovo. Vždy si prý trochu upije a pak na sebe dostane vztek, tak pije dál, až do doby, kdy si musí jít lehnout. Pořád se lituje, říká, že nic nezvládne. Vysledovali jsme i určitou závislost mezi ovulačním cyklem a jejím větším sklonem k pití. Doktoři nám příliš nepomohli, neboť psychiatrie nechce mít nic společného se závislostí na alkoholu a protidrogová poradna prý nemůže řešit deprese. Už s ní nedokážeme žít, ale nedokážeme jí nechat na ulici... vždycky jsme byli slušná rodina...

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, je škoda, že léčbu nedokončila, někdy se výsledek dostaví až opravdu na úplném konci. A někdy má člověk i pak chutě na alkohol - vlastně většinou - ale prostě se je naučí ovládat a vyřeší alespoň některé problémy kvůli kterým pije. Pokud by byla matka ochotná jít někam alespoň ambulantně (protože sami doma jí pravděpodobně nezvládnete pomoci), je třeba dobře vybrat psychiatra, který má zkušenosti i se závislostmi a pracuje s nimi. Chtělo by to vybrat tak, aby se opět nezklamala, protože každý neúspěšný pokus je hodně na škodu. Pokud byste potřebovali pomoci s kontakty, napište, kde by to mělo být. Zároveň myslím, že i Vy jako rodina byste zasloužili nějakou podporu, například v podpůrné skupině nebo v poradně pro příbuzné závislých.