drogová minulost, problém s hledáním zaměstnání
žížala
Dobrý den, nevím, jak řešit problém s pracovním uplatněním - mám ukončené VŠ vzdělání, žádnou praxi a několikaletou mezeru kvůli drogám, experimentovala jsem dlouhá léta, ale právě po ukončení školy se mi to těžce vymklo z rukou. V tom období mě živil přítel. Nikde jsem se neléčila, přestala jsem s drogami sama, rejstřík trestů mám čistý. Teď nevím, jak postupovat při hledání zaměstnání a co uvést do životopisu, jak vysvětlit onu mezeru. Při konkursu na místo, které by mě bavilo (obor, co jsem vystudovala) jsem zkusila podvod - v CV jsem uvedla fiktivní předchozí zaměstnání, kupodivu to neověřovali, prošla jsem, ale problém nastal, když se měla podepisovat prac. smlouva, chtěli zápočtový list z předchozího zam., který samozřejmě nemám:). Takže tudy cesta nevede. Prosím o radu, jak postupovat. Mám teď v úmyslu vzít alespoň nekvalifikovanou práci-brigádu, manuální práce se neštítím, ale určitě bych u toho nechtěla zůstat.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím vás. Chápu, že je to pro Vás velice složité, ale existují odborné programy, které se přesně pomocí při hledání zaměstnání pro lidi, co prošli drogami, zabývají. V Praze takto funguje např. Pracovní a sociální agentura o. s. SANANIM (podrobnosti najdete na webu www.sananim.cz), tato služba je bezplatná a nemusíte se obávat tam zajít. Myslím, že se jim podařilo sehnat zaměstnání i klientům, u nichž je problém ještě horší - nemají vystudovanou ani střední školu, mají řadu dluhů, zápis v trestním rejstříku... Můžete to v takové agentuře zkonzultovat a třeba Vám pomohou najít způsob, jak se dostat k práci, která by Vás bavila, případně by Vám mohli předat nějaké vhodné kontakty. Pokud nejste z Prahy, tak mi napište, odkud jste a já Vám zkusím najít kontakt na podobné zařízení ve Vašem regionu. Jen mě napadá - pokud sháníte zaměstnání, tak samozřejmě neuvádíte, že jste v posledních letech brala drogy, ale myslím, že pro ženu není takový problém uvést, že jste v posledních letech žila s přítelem, který Vás živil a proto nemáte odvídající praxi... případně můžete uvést, že jste pracovala pouze brigádně u různých organizací a že tedy nemáte zápočtový list. Nevím, co máte za VŠ a jakou práci sháníte, kdyžtak mi zkuste o sobě napsat víc informací a uvidíme, co se s tím dá dělat - určitě na něco přijdeme. Zatím držím palce.