Naše kamarádka
PaD
Dobrý den! Jsme tři kamarádi. dva kluci cca 30 let a jedna holka 21 let.Máme velký problém s naší kamarádkou.Před necelým rokem se po několika měsíční abstinence opět vrátila k Pervitinu a dnes je na tom tak že šňupe 1 gram denně a podle toho taky vypadá její život.Postupně přišla o včechny dobré lidi kolem sebe a nakonec i nás dva považuje za své nepřátele.Naopak má kolem sebe mnoho špatných lídí,kteří mají různé co dočinění s drogama.Jak asi probíhá přátelství a kamarádství na drogach je asi jasné,jedna faleš vedle druhé.Ona je na tom velmi špatně psychycky a na svých "kamarádech "je doslova závislá,nedá na ně dopustit ačkoli jí to ničí.Hodně zhubla,má špatnou plet,psychycky na dně,stíhy,nesnášenlivost,agresivita atd.Všechny naše pokusy o rozumné domluvy selhaly.Její matka si s ní neví rady a zbytek rodiny s naší kamarádkou nepřijde vůbc do styku.Rozhodli jsme se,že musíme situaci nějak zásadně řešit ačkoli proti její vůli bychom ji rádi umístili do léčebny.Nevíme jak to provést,bez násilí se to zcela určitě neobejde a neradi bychom něco pokazili.Prosíme poraďte nám jak nejlépe pomoci naší kamarádce.Snad už si na drogy vydělává i sexem a kam až tohle může dojít nechceme domyslet.Děkujeme velmi za odpověď.PaD.

Odpověděl:
Dobrý den, chápu, že je pro vás těžké dívat se, jak se kamarádka ničí a že byste jí rádi nějak pomohli. Jenže pokud ona sama o pomoc nestojí, je to hodně problematické a vaše možnosti jsou dost omezené. Nedobrovolná léčba, tzv. ochranné léčení protitoxikomanické, je možné pouze v případě, kdy je nařídí soud v rámci trestního řízení. Takže by kamarádka musela být nejdříve za něco trestně stíhaná a soud by léčení nařídil jako součást trestu. Navíc nedobrovolná léčba nebývá zpravidla úspěšná. V případě, že by kamarádka byla akutně v nedobrém psychickém stavu a ohrožovala na životě sebe nebo okolí, lze volat záchranku, která ji odveze na psychiatrii. Tam si ji však ponechají pouze do chvíle, než tento akutní stav pomine a pak ji propustí. Bývá to maximálně pár dní. Takže asi nezbyde než čekat, až bude chtít s pervitinem přestat ona. Do té doby ji v jejím užívání nepodporovat, nepůjčovat jí peníze, neplatit její dluhy, ale jasně jí naznačit, že v okamžiku, kdy bude chtít svou situaci změnit, může se na vás obrátit a vy jí pomůžete. Je mi líto, ale kamarádka je plnoletá a za svůj život si nese zodpovědnost ona sama. A nelze pomáhat někomu, kdo si pomoc nepřeje nebo nemá dojem, že by ji potřeboval.