Vznik neurotické poruchy vlivem THC?
Buba
Dobrý den, chtěla bych se s Vámi poradit. Po dobu asi 5 let (je mi 25) jsem kouřívala tak 1x až 2x (dost nepravidelně a ne moc) týdně trávu. Avšak před 14 dny, kdy mne zároveň popadla nějaká viróza a žaludeční potíže způsobené dietní chybou, mne nenapadlo nic lepšího, než si "zakouřit". Okamžitě poté mne přepadla panická úzkost a strach z toho, že umírám na nevyléčitelnou chorobu. Prostě jsem tu myšlenku nemohla vypustit z hlavy. Podačilo se mi usnout, ale druhý den se mi ta myšlenka začala vtírat na mysl opět. Dopadlo to tak, že jsem prožívala panickou ataku (strach ze smrti, ze zešílení, bušení srdce atd.) několik hodin a skončila jsem na interně v nemocnici. Samozřejmě jsem jim o trávě neřekla. U obvodního jsem prošla řadou testů (EKG, tlak, krev. obraz...) a prý jsem zdravá jako řípa. Dostala jsem Frontin 0,25 a zůstala 14 dní na nemocenské. Depresivní myšlenky typu: "Má život smysl...Proč musíme umřít...jsem měla každou chvíli, ale den za dnem se to lepšilo. Ten Frontin jsem užívala nejprve 2x denně, poté 3x denně, teď se ho snažím vysadit úplně, takže po těch 14 dnech jsem si dala půlku tabletky odpoledne a druhou si dám před spaním. Včera jsem byla poprvé u psychiatra. Můj příběh zhodnotil tak, že trpím tzv. generalizovanou úzkostnou poruchou. Dostala jsem recept na SSRI Parolex 20. Nejsem si jistá, jestli je ta diagnóza správná a mám hrozné obavy začít ty AD užívat. (Pí doktorka nebyla moc vstřícná). Co když se jich už nikdy nezbavím, co když v průběhu užívání otěhotním, co když si na ně zvyknu a po vysazení mi bude hrozně...)Můžete mi poradit, nemáte podobnou zkušenost s někým, kdo si prožil něco podobného?Děkuji za jakoukoliv podporu a radu.

Odpověděl: Jakub Minařík
Jo, to vypadá, že jste si způsobila panickou poruchu. Ony se halucinogeny nemají užívat, když je člověk v ne dobrém stavu. Nu, to se stává. Popois poruchy vypadá přímo učebnicově. Ohledně medikace, SSRI jsou vhodnější než Frontin, který způsobuje závislost. SSRI byste měla užívat delší dobu v dávce, která vás zcela zbaví symptomů onemocnění. Vysazují se tak po 6-12 měsících. Obvykle se obtíže upraví, vysazení proběhne bez dalších obtíží a vše je v normě. Někdy může porucha léčbě vzdorovat a je pak nezbytné se k medikaci vrátit a nebo pokračovat jinými postupy. Tím se ale zbytečně nezúkostňujte. V tuhle chvíli prostě počítejte s tím, že byste měla postupně vysadit frontin, začít užívat SSRI (nástup efektu cca. za 3-5 týdnů) a ty byste měla užívat min 6-12 měsíců. A napište, jak se váš stav vyvíjí. :-) A taky mě tak napadlo - nevadilo by, kdybych váš popis někde použil? Je moc povedený. P.s. Buďte v pohodě, to se spraví. :-) Hlavně teď nehulte, přitíží se vám.