Kamarád
Elik
Dobrý den, mám rodinného kamaráda, který si již 4 měsíce uvědomuje, že nebere pervitin pro zábavu, ale proto, aby mu bylo dobře - má velmi agresivní absťáky. Teď se po našem naléhání rozhodl zkusit to sám přestat brát. Dnes jsou to 4 dny, kdy je neměl čáru, ale sám cítí, že to nejhorší ho teprve čeká. Snaží se vše zaspat pokud to jde a větší potíže řeší kouřením trávy. Nepatřím mezi naivní lidi a jelikož toho kluka znám od jeho dvou let (dnes je mu 20), velmi mi záleží na tom, aby to zvládl, ale ptám se Vás - je to reálné? Pervitin si nikdy nepíchal, bere ho cca 1,5 roků, z toho půl roku denně. Dokázal "frčet" i 8-10 dní. Uvědomuje si, že má problém, ale je to vážně tak nebo jen dělám z komára velblouda? Přečetla jsem hodně knih, sama jsem pervitin zkoušela, ale dojezdy byly na mou psychiku velká zátěž, takže jsem téměř okamžitě přestala. Ptám se Vás tedy, zda-li je možné, aby přestal sám a zda má problém nebo jsem jen zmanipulovaná medií a vytvářím si ho v hlavě sama? Děkuji, Eliška

Odpověděl:
Dobrý den, Eliško. Řekla bych, že váš kamarád problém s pervitinem má. I když nebere nějak extra dlouho, poslední půlrok je to docela intezivní a on sám si uvědomuje, že to zdaleka nemá pod kontrolou. To, že zvládne přestat sám, a také že abstinenci dlouhodobě udrží, není nemožné. Záleží to na více věcech - na jeho motivaci, na tom, zda chce s pervitinem skončit opravdu on sám nebo to zkouší, protože to od něj vyžaduje jeho okolí a na mnoha dalších okolnostech. Určitě byl měl větší šanci na úspěch, kdyby byl v nějakém, i ambulantním, léčebném programu. Zkoušeli jste mu něco takového nabídnout, bylo by to pro něj přijatelné? Víte, když s tím bude zápasit takhle sám, bude to mít zbytečně těžší a také riziko selhání v budoucnu je vyšší, protože chutě na pervitin ho budou provázet řadu měsíců a naučit se je zvládat bývá celkem náročné. No, pokud by měl váš kamarád o nějakou odbornou pomoc zájem, dejte vědět odkud jste, zkusíme mu někoho doporučit.