člen rodiny ma problém s alkoholem
michelle
Dobrý den, potřebovala bych poradit jestli nevíte o nějaké knize nejlépe od MUDr. Nešpora, kde bych našla jak jednat s členem rodiny, který pije, velmi hodně, a neustále celé rodině tvrdí, že nepije, že každý se občas napije. Jeho pití nepřestalo ani potom co od něj odešla žena - často se vídají. Bydlí 3 min. od sebe.Chce aby se vrátila, ale u sebe nevidí chybu. Tvrdí, že nic nikomu nedělá, přitom když je hodně opilý útočí na jeho ženu hlavně slovně a to hrubě, věc se vyhrotila biol. přechodem ženy, nemá zájem o sex....s tím se muž nesmířil....nevěří tomu + podezírá matku s nevěry, dříve byl žárlivý, ale teď se to hrotí několik let víc a víc, pije víc, více ji obviňuje, ale jeho pití trvá tak 30 let. Léčbu odmítá on dle jeho slov nemá problém. Přitom doma nacházím vypité nebo nevypité schované láhve. Jednou zkusil abstinovat ambulantně když máma pohrozila, že odejde pak to padlo po 3 dnech. Nyní ani po odchodu se stav nemění. Je to horší protože by neměl pít vůbec. Asi před 20 lety měl úraz hlavy, má PID, když se napije i jednho dvou piv jde to na něm hodně poznat, a zvlášt tvrdý alkohol mu dělá problémy s chůzí....koordinace pohybů celkově špatná po uraze a také výpadky paměti. Po alkoholu vše horší, nyní spoustu těl. problémů nezhoubné nádory, vyrázky kožní, problém s prostatou atd.. já to přisuzuje vše alkoholu. Nechce se na tohle téma bavit i když jsem se to snažila předhodit slušnou formou a nabídla mu pomoc, že se na mě může kdydoliv obrátit. Asi před 3 lety to zkoušel se mnou i jeden psychiatr. Dokud nebude chtít a neuvědomí si to nenaděláme nic. To vím, ale zajímalo by mě jak s ním jednat jestli to není v nějaké knize napsané jak se mají chovat členové rodiny. Zkoušeli jsme i rod. terapii....skončeno mámou neviděla v tom smysl. otec se bojí hodně toho, že zůstane sám, děsí ho představa, že odejdu i já. Já ted nemohu, mohu až za rok až přítel i já dostuduji. Nevím zda přestane. Připadne mi zvláštní, že neustále mámu kontaktuje chodií za ní ale pije...pokud je mámá pryč na dovolené zjistila jsem, že pije méně nebo vůbec to mi připadne divné, že to dělá přesně naopak. Protože mi kolikrát vyčetl něbo mě poprosil abych neříkala mámě, že pil. Posl. dobou jsem si všimla, že když je opilý mluví s fiktivními osobami. Viděla jsem ho brečet je neštastný ale nedá se o tom s ním mluvit.(Máma je z něj moc neštastná, nedokáže celé ty roky to v sobě zpracovat. Když je jen trochu opilý nesne ho slyšet, vidět, bojí se ho, říkala mi, že jí nejde se toho zbavit.) Za střízliva a v opilosti vůbec ne. Za střízliva tvrdí, že je ok, že nikomu a ničím neublížil, že je jako každý normální chlap pak hodně viní mámu......vyhrožuje absurdními poznámkami např. prodáním, darováním RD romům aby naštval i sousedy, kteří mu ublížili....byly tam neshody se stavbou.....atd... Mamku viní, že si vymýšlí, že pije, že kvůli ní snížill např. 10 panáku na 2. Po 2 už však vypadá jak po 10. Několikrát nedošel sám domů dovedli ho jiní llidé. Argumentuje také tím, že mamka to věděla, když si ho brala. Máma tvrdí, že pil vždy ale před urazem to nebylo tak vidět. Zkusila jsem vše, jsem soci. pracovnice, jak to pořešit, ale ted už vidím jedinou možnost jen v tom, že bych potřebovala vědět jak s ním mluvit v opilosti, jak nemít blbý pocity, jak je mi ho i mámy zároveň líto, prostě jak s ním jednat. Nemohu na netu najít, žádnou knihu, která by to obsahovala. Chtěla bych od MUDr.Nešpora ale může být i někdo jiný. Omlouvám se za chyby píšu ve spěchu. Děkuju za radu a ochotu věnovat mi trochu času MH

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že jste ve velmi obtížné situaci a jak sama píšete, pokud s tím otec nebude chtít dělat něco sám, bude to opravdu těžké. Píšete také, že už jste i nějakou odbornou pomoc včetně rodinné terapie zkoušeli a bez nějakého většího efektu, protože otec zřejmě moc při terapii nespolupracoval. Publikaci Vám doporučit mohu, dokonce od MUDr. Nešpora, najdete ji zdarma ke stažení na www.drnespor.eu/tyka06dw.doc. Na tomto webu a na webu www.alkoholik.cz najdete i řadu jiných užitečných informací o alkoholu, závislosti na alkoholu a léčbě. Také Vám mohu doporučit knihu Popov P.: Alkoholismus: rodinná nemoc. Praha, MediMedia 2002. Pokud byste měla zájem o knihu v angličtině, na webu www.drogy.net naleznete zdarma ke stažení publikaci Addict in the Family (Závislý v rodině). Také mě napadá, že existují zařízení, která se přímo zaměřují na pomoc rodinám a blízkým závislých a kde byste mohla situaci zkonzultovat a poradit se, jak dál. Případně je také možné využít nějakou podpůrnou terapeutickou skupinu určenou pro blízké závislých. Když mi napíšete, odkud jste, mohla bych Vám nějaký vhodný kontakt doporučit. Zatím držím palce a kdyžtak znovu napište.