milos
Dobry den, mam dotaz jestli je mozne dostat cloveka do protialkoholni leceby bez jeho svoleni? Ma mama totiz jiz nekolik pije a jeji stav se posledni dobou strasne zhorsil. Jiz nekolikrat jsme s ni meli rozhovory na tema protialkoholni lecebna. Ona rekla, ze zadnou protialkoholni lecebnu nepotrebuje, protoze uz nepije.Neni to ale pravda, protoze v jejim byte stale nachazime prazdne, ruzne poschovavane lahve od alkoholu a alkohol je i v celem byte citit. Kdyz to neslo ji domluvit po dobrem, tak jsme ji bratrem rekli, ze jestli neprestane pit, tak ze ji prestaneme navstevovat.Jeji odpoved byla, ze jestli to udelame tak ze spolika nejake prasky. Chteli by jsme ji strasne pomoc ale nevime jak. Ona sama totiz na vse rezignovala, nema zadne zajmy, nic ji nebavi a pouze na vse nadava. Dekuji za odpoved

Odpověděl:
Dobrý den, víte, s nedobrovolnou léčbou je to složité. V zásadě je možná ve dvou případech. První je ten, kdy je nařízena soudem v rámci trestního řízení jako tzv. protialkoholní ochranná léčba, ale to by vaše máma musela být trestně stíhaná. Druhá možnost je volat záchranku v případě, že se vaše máma bude chovat způsobem, kdy bezprostředně ohrožuje na životě sebe nebo své okolí. V tomto případě by ji odvezli na psychiatrii, ale ponechali by si ji tam pouze po dobu akutního trvání tohoto stavu, což bývá maximálně pár dní. Další věc je ta, že nedobrovolná léčba zpravidla nebývá příliš úspěšná. Asi bych se obrátila i na jejího obvodního lékaře, pokud někam dochází, aby zkusil mámu motivovat prostřednictvím jejího zdravotního stavu a rizik, které nadměrné pití přináší. A na vašem místě bych kontaktovala také AT (Alkohol-Toxi) ordinaci a problém s nimi probrala, ať už osobně nebo telefonicky. (Jsou ve všech větších městech, jejich seznam najdete na stránkách www.drogy-info.cz v rubrice "mapa pomoci" vpravo). Chápu, že jste ve velice těžké situaci a chcete vaší mámě nějak pomoci, ale pokud si ona problém nepřipustí a nebude s ním chtít něco dělat, je to hodně složité. Mrzí mě, že pro vás nemám příznivější a jednoznačnější odpověď. Přeji vám i vaší mámě hodně sil a snad se věci obrátí k lepšímu.