DXM pro Báru Orlíkovou
blabol
Dobrý den. kdysi jsem se tu ptal na otázky ohledně DXM. párkrát jsem ho měl v průběhu roku a velmi se mi zalíbilo. je to moje oblíbená droga. teď o prázdninách sem ho měl vícekrát v docelá krátkém intervalu a mám pocit že se mi udělala tolerance páč ke konci už ty stavy nebyli tak dobrý. navíc se bojím že mi to při tak častým užívání bude poškozovat mozek. na jak dlouho bych měl teď přestat a jak často to potom brát aby mi zmizela a už se nevytvářela tolerance a aby mi to nepoškozovalo mozek?

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Je možné, že se vyvinula tolerance k účinku drogy. To je ovšem v zásadě nevratný stav - první zážitky s určitým typem drogy jsou obvykle nejintenzivnější a pokud už se tolerance rozvinula, není šance se vrátit na začátek. I když budete delší dobu abstinovat, tak další zážitek nebude stejný jako ty první... Takže se zapomeňte na to, že se to změní s delší dobou abstinence a/nebo mírnější intenzitou užívání. Ohledně poškození mozku - myslím, že DXM má mnoho velice závažných zdravotních rizik a v žebříčku těchto rizik se poškození mozku v zásadě neobjevuje. Nejvíce poškozená mohou být játra a štítná žláza. Samozřejmě, že akutní účinek je na mozek, ale dlouhodobé užívání způsobuje poškození právě jater a štítné žlázy, nikoli mozku. Pokud tedy nepočítám riziko rozvoje závislosti... Nakopírovala jsem Vám nějaké informace o DXM (zdroj www.extc.cz, www.lf3.cuni.cz/drogy): DXM - DeXtraMetorfan je složkou některých léků proti kašli. V nižších dávkách užívaných v léčbě (10-50mg) nemá žádný psychoaktivní účinek. Ve vyšších dávkách má účinky podobné ketaminu, i když vyjádřené v mnohem menší míře. Smrtelná dávka se pohybuje mezi 50 – 500mg /kg. Nebezpečí DXM spočívá především v kombinaci s jinými drogami. V kombinaci s chlorfenaminem, který se vyskytuje i v některých lécích na nachlazení, dochází ke křečím, ztrátě vědomí, krvácení z kůže a sliznic a potenciálnímu ohrožení života. Kombinace s guaifenesinem, který bývá součástí léků na odkašlávání, léků snižujících úzkost či relaxujících svalstvo, vyvolává silné zvracení. Dalším rizikem bývá kombinace DXM s paracetamolem (např. Paralen, Panadol, Coldrex, Eferalgan, Korylan), který je ve vyšších dávkách velmi toxický pro játra. Stejně tak je potenciálně velmi nebezpečné užívat DXM v komabinaci s některými typy antidepresiv (SSRI, IMAO). Objevuje se někdy v tabletách prodávaných jako extáze a je velice nebezpečné v kombinaci s MDMA. Oba je rozkládá jaterní enzym CYP-2D6, což znamená, že při kombinaci těchto látek játra nejsou schopna snížit dávku MDMA na přijatelnou úroveň. Zvyšuje se riziko předávkování a serotoninového syndromu, což vede k přehřátí a kolapsu organismu, tento stav může skončit i smrtí.Po užití tablety, která obsahovala DXM se často objevují pocity závratě, svědění kůže, neschopnost tancovat, popř. halucinace. V Evropě se v tabletách XTC vyskytuje zřídka, nicméně v USA se s ním lze setkat poměrně často. Příčiny smrti po DXM nejsou zcela jasné vzhledem ke smrtelné dávce, která u zemřelých jedinců většinou nebyla dosažena. Většina zemřelých užila zároveň i jiné drogy. Pokud vládnete angličtinou, nepřeberné množství informací najdete zde www.erowid.org/chemicals/dxm/.