je ještě šance?
mamka
Již několikrát jsem se obracela na Vaši poradnu a nyní mi už nezbyl nikdo,kdo by mi byl ochoten s dcerou pomoci. Všichni už rezignovali, protože máme za sebou několik neúspěšných pokusů jak mou dnes již 24-letou dceru vytáhnout z toho bahna, kam se již jistě více než tříletým užíváním pervitinu dostala.Chytrá,do nějakých 20let věku bezproblémová,krásná holka, se zázemím,rodičovskou láskou,školními úspěchy ( odmaturovala na samé jedničky).Byt, který si mohla pořídit ve 20 letech a kde mohla žít se svým přítelem,se mi podařilo přepsat na sebe, čímž ,jak jsem si myslela po provalení problému s drogami,se mi dostal do rukou zřejmě poslední prostředek jak ji tlačit ke slušnému životu bez fetu a s prací ( na VŠ byla 3krát bez problému přijata- potřetí už ani nenastoupila )Ani ultimáta, že byt budou muset opustit , pokud si oba- dospělí lidé nebudou slušně vydělávat na bydlení v něm, nepomohla a já musela ze svého dítěte učinit bezdomovce.Dnes je situace taková, že její přítel bojuje o život po nehodě při vaření pervitinu,kdy téměř uhořel a ona bydlí v podnájmu ve snad nejmenším bytečku, který jsem kdy viděla a kdyby neměla mě , tak ona i pejsek, kterého si vzala,by byli na ulici a jedli nevím co. Bývalý muž, který už jí také mnohokrát pomohl, už nechce investovat ani peníze, ani úsilí ani žádné invence,jeho rodiče, kteří ji zachraňovali naposledy o vánocích, můj přítel , který už se také jednou zklamal ( bydlela u nás předloňské léto ), nikdo už nevěří a nikdo už pomáhat nechce. A já, přestože jsem se zařekla , že minule to bylo opravdu naposledy, kdy jsem pomohla, nemůžu nepomáhat znovu. Nejhorší na celé situaci je, že ani já sama nevěřím, že vše dobře dopadne a nemám ani důvěru v žádné instituce. Docházení do poradny máme za sebou, k psychiatrovi také, návštěvu vu ředitele v jednom specializovaném zařízení- všechny obelhala, všichni tvrdili po rozhovoru s ní, že ani ústavní léčba není nezbytně nutná, že to zvládne.Ve svých zoufalých stavech a pocitech osamění s tímhle problémem, jsem loni kontaktovala rodičovskou skupinu a když jsem se pro začátek setkala s jednou paní ze zmíněné skupiny,odcházela jsem z naší schůzky s pocitem, že nežiju v normálním světě. Z dotyčné, u které jsem hledala snad podporu, či radu,již při našem setkání vycházel pach alkoholu a během naší schůzky zvládla další 2 sklenky vína. Mám strach pokaždé, když vím, že dcera není doma a vím, že ji nemohu neustále kontrolovat. 20. má nastoupit do práce,již si vyřídila vše potřebné, lékařské vyšetření, novou občanku, žádost,ale bojím se, že v práci nevydrží.Již 3 roky žije bez práce, povinností, neumí hospodařit s penězi. Nakoupila jsem jí základní věci a dala 3000 na jídlo na určitou dobu, aby se naučila počítat-samozřejmě byly brzy pryč-byla to chyba,mám jí peníze dávat po malých částkách,chodit s ní nakupovat?Vůbec si nevím rady.Rujnuju si účet- zase zbytečně?? Už jsem zaplatila jistě kolem 100 tisíc, abych ji dostala z průšvihů a tedˇmusím platit nájem dokud ona nevydělá první peníze a i tak to jistě nebude mnoho.Ale peníze -čert je vem, kdybych věděla, že se odrazí.Nejhorší je, že se ničím psychicky.Když se plácela se svým přítelem od podnájmu k podnájmu,nebylo dne , abych se netrápila myšlenkami, co asi dělá, jestli nemá hlad,není nemocná nebo jí někdo neubližuje. Dnes, když o ní vím více, situace není o nic lepší. Žiju v neustálém strachu, že to nedopadne.-opět. A můj přítel? Kdo by se chtěl dívat na to jak jeho přítelkyně se neustále trápí,znenadání brečí, když na ní padne deprese. Na léčení ona jít nechce- do takové pakárny ona nemusí, ona přece není žádná smažka.A já si říkám, jestli to ,co se přihodilo jejímu příteli,ji nezmění-její postoj k drogám,tak že už je všechno marné a není jí pomoci.Nezlobte se,vím, že mé vyprávění je příliš obsáhlé. Jestli můžete, poraďte prosím. Mám pocit, že je to moje chyba, že jsem jako máma selhala.Druhá dcera-té je 18, jedině ona je mým spojencem,ale nechci na ní přenášet své starosti a deprese.Vím, že jí to také trápí jakou má sestru. Vždy ji považovala za svůj příklad a chtěla se jí podobat. Tedˇji to strašně mrzí, že se Šárka tak změnila.

Odpověděl: Jakub Minařík
No, osobně bych vám doporučoval dceru spíše nepodporovat. Jako moudré se mi jeví platit zdravotní pojištění, ale už nic jiného. Protože ono se celkem dobře fetuje, když máma platí byt, kupuje jídlo, ... Dokud bude mít takový servis, tak myslím, že není důvod aby něco měnila. Je to takhle celkem pohodlné. navíc existuje riziko, že to nepříznivě ovlivní i vaši druhou dceru. Přece jen ze současné situace plyne ponaučení, že když beru drogy, máma se o mě stará, dává mi peníze, ... To je cesta, která může člověka motivovat k užívání drog. Ohledně rodičovské skupiny - doporučoval bych jí a doporučoval bych na skupinu docházet a nechodit s jinými členy skupiny na víno. Je to moudré. Pokud chcete kontakt na poradnu pro rodiče a jste z Prahy, tak doporučuji poradnu v cafe Therapy. V případě, že byste měla vy nějaké obtíže a to je celkem časté, zajistí váým tam i psychiatrickou péči pro vás. Víte, tak mě napadá, že jsou věci, které můžete udělat vy a které musí udělat dcera. A to, jestli se dcera rozhodne přestat brát to je na ní. A pokud se s drogama bude cítit nedobře, to jí v tom jen pomůže.