Antidepresiva
tefnut
Dobrý den, psychiatr mi předepsal antidepresiva (Sertralin Sandoz) a Rivotril. Četla jsem na internetu mnoho přízpěvků o tom, jak jsou návykové. Nerada bych potom měla problémy s odvykáním. Jak to tedy opravdu je? Brát či nebrat? V případě nutnosti ještě užívám Lexaurin nebo Neurol. Je mi teprve 18 nechci mít v budoucnu problémy. Děkuji

Odpověděl: Bára Orlíková
Návykový není Sertralin, ale léky ze skupiny benzodiazepinů - tedy Rivotril, Lexaurin i Neurol. Sertralin patří do skupiny antidepresiv III. generace, tzv. SSRI - tyto léky fungují na úplně jiném principu než ty zbývající, o kterých se zmiňujete. Benzodiazepiny jsou léky proti úzkosti, fungují okamžitě a mají uklidňující účinek. Antidepresiva Sertralin mají nástup pomalý, plně rozvinutý účinek je až po několika týdnech a působí na procesy mezi neurotransmitery, které jsou v případě deprese nevyvážené a proto se cítíte špatně. Tyto léky ovšem nejsou návykové. Nevím, zda máte brát Rivotril každý den nebo jen v případě, že by se potíže zhoršily. Jestliže ho máte brát každý den a máte obavy ze závislosti, poraďte se o tom se svým psychiatrem. Nebylo by asi úplně moudré benzodiazepiny užívat dlouhodobě, ale na druhou stranu - na začátku Vám mohou pomoci zvládnout období cca měsíce než se dostaví plný účinek Sertralinu. Bohužel o Vás nemám moc informací, nevím, s jakými potížemi jste za psychiatrem šla, jestli je to Vaše první zkušenost s užíváním takových léků... a taky se dost těžko provádí diagnostika takto přes internet. Pokud byste chtěla vědět víc, tak znovu napište.