Honza
Eva
Dobry den,bohuzel mame uz nekolika lete potize s mym starsim bratrem.Vse zacalo uz kdyz studoval na gymnaziu....tehdy zacal s kamarady kourit marihuanu.Po maturite ( zhruba v roce 2000 ) se seznamil s jeho pritelkyni.Pro nej to byla a stale je prvni a obrovska laska.Bohuzel jeho " laska " ho zasvetila do uzivani tvrdych drog. Bratr znacne pohubl, nechodil domu a kdyz domu prisel, tak spal treba dva dny v kuse.Doslova si i nechal najit ve svem batohu co mel stale pri sobe balicek inzulinovych strikacek a ohorelou lzicku- pry to hlidal kamaradovi. Samozrejme mi bylo ihned jasne o co se tu jedna a trvalo mi hodne dlouho, nez se mi podarilo mamce ( tatka spachal sebevrazdu pred nekolika lety ) sundat ty pomyslne ruzove bryle.Behem tehle doby meho bratra vyhodili z jeho tehdejsi prace ( pracoval v obchode ) kde ukradl velkou castku penez.Po tomhle ho mamka poprve " vyhodila z domu"....behem kratke doby vsak bratr prisel zpatky s prosikem, ze ho jeho pritelkyne taktez vyhodila ( tak to mimochodem dela dodnes- kdyz je bratr pri penezich, tak muze u ni bydlet...ona bydli jeste s jeji matkou a babickou v rozpadlem byte polorozpadleho cinzaku....a kdyz nema bratr penize , tak ho vyhodi ).A tak nam bratr zacal rozkradat celej byt a rozprodaval ty veci po bazarech. Od meho byvaleho pritele, ktery bydli ve stejne ulici jako ona, jsem se dozvedela, ze se pred jejim domem uz delsi dobu objevuji auta s nemeckymi znackami....dle meho bratra jsou to pouze kamaradi, kteri ji nosi darky. Neprijde mu divne, ze ho posle domu kdyz ten "kamarad" prijde a zavola mu at se vrati, jakmile ten" kamarad" odjede.... Jeste k tomu, majitel toho vykradeneho obchodu prenechal ten dluh prislusne firme, ktera ty penize ma dostat zpet. Ti stale telefonovali k nam domu ( kde bratr opet nebydlel ) a posilali dopisy, ze zahaji exekucni rizeni....bohuzel kdo vzdy zvedl ten telefon byla mamka....a tak byla a je na pokraji nervoveho zhrouceni. Bratra to vsak pri jeho obcasnych " navratech " nevyvadelo z miri a aby mamku uklidnil, tak rekl, ze to zaplati...az si najde praci...a nezaplitil NIC!!! A tak dluh narusta a narusta. A tak kdyz se bracha doma okolo pul roku neukazal, mu mamka odhlasila trvaly pobyt v nasem byte a tak i ta " vyderacska" firma nas prestala atakovat telefonaty...nevim asi nas maji za nejakou spimu spolecnosti.Jenomze odhlasenim trvaleho pobytu se tez nic nevyresilo....bratr si odmitl nehlasit trvalou adresu na radnici ( pry neni zadnej bezdomovec ) a tak vlastne neexistuje.Za tu kradez dostal podminku, kterou si jiz davno mohl nechat vymazat z trestniho rejstriku, coz dodnes neudelal. Praci taktez dodnes nema, z uradu prace ho jiz nekolikrat vyhodili- nechodil tam a kdyz mu nejakou praci dali, tak tam vydrzel tak mesic a uz tam nesel.Ta jeho pritelkyne praci ma, dle bratra dela asistentku reditele v jedne firme ( musim dodat, ze ta slecna ma pouze zakladni vzdelani...a ten majitel je nemec ), takze ta si jezdi sluzebnim autem, majitel se obcas u nich doma zastavi.... " na navstevu " ktere se muj bratr nezvykle nikdy nezucastnil. Muj bratr vsak v sobe zadnej problem nevidi, za vse podle nej muze mamka, protoze po nem chce, aby" makal rukama " za almuznu a ze ho chce akorat vyhnat z domu.Takhle probihaj jeho navraty domu- prvne breci, jakej on je chudat, ze nema praci, penize....mamky je ho lito a jelikoz mu jeho" uzasna " pritelkyne koupila jednou denne bagetu, tak mel hlad....a tak mu mamka dala neco k jidlu a nechala ho doma.Jenomze bracha je potom JENOM doma, nehleda praci, jen kouri ( cigarety, ktere mu udajne kupuje ta jeho pritelkyne) a ji....ji vsechno co se da snist. Po kratke dobe jeho vdek opadne a zacne mamku zahrnovat vycitkama....ta se z toho pokazde psychicky slozi. Ja jsem zbabelecky z tohodle zacarovaneho kruhu odjela za mym pritelem, co pracuje v Anglii ( je to uz rok, co jsem tady ) a mamka?? Skoro domu nekupuje skoro zadne jidlo, vlastne se doma skoro nezdruje, aby s brachou neprisla do kontaktu. Bratrova pritelkyne si nasla noveho pritele, se kterym nosej bratrovi jidlo- rohliky a pastiku. Bratr praci stale nema, mame pocit, ze o ni dovede jen mluvit- on asi ani nechce pracovat....a ted zrejme omylem nechal klice doma a po tydenim " vyletu " opet kontaktoval mamku, ze se vraci domu.Kdyz jsem videla mamku naposeldy, tak strasne zestarla....neni prece fer, aby se tak omezovala a " sponzorovala" takoveho lenocha, co chce jednoduse zit na jeji ucet.Za to vse dostane jen vynadano, protoze jen ta jeho pritelkyne ho chape a jen ona to s nim mysli dobre.Nedovedem pochopit, co ho k ni tahne??Protoze, on ji doslova slouzi....i kdyz ma ( ta jeho pritelkyne ) vlastni auto, tak treba posle bratra k benzinove pumpe, ktera teda rozhodne neni blizko pro plynovou bombu do topeni.A on opravdu jde a tu velikou bombu ji v rukach donese.Ani ja ani mamka jsme nikdy nic neukradli, obe pracujeme ve zdravotnictvi, takze jsme ve dne v noci v praci a za brachu se opravdu stydime. Je to cerna ovce rodiny a nevime co mame delat. Mame totiz strach , ze si neco udela, jako tatka.Prosim proto o radu, co muzeme v nasem pripade udelat....jak muzeme konecne z tohodle kruhu odchodu a navratu ven....Jak muzeme mit zase radost ze zivota.Dekuji mnohokrat.Bohuzel je toho tolik, co bych chtela napsat, ze doufam, ze ten muj dotaz bude aspon trosicku davat smysl. Dekuji

Odpověděl: Jakub Minařík
Dotaz dává smysl poměrně dost. Myslím, že by se vaše matka měla rozhodnout, jestli jí to takhle vyhovuje, nebo ne. Protože pravděpodobnost, že bratr nedopadne dobře se nijak zvláště nemění - pokud by matka s bratrem vyrazila dveře, tak pravděpodobně bude muset něco udělat. Nějakou dobu to půjde ještě dolů a pak nejspíše bude muset vyhledat léčbu, ... To jak to probíhá, doposud bratra v užívání udržuje. V zásadě nic nemusí, vždycky se o něj někdo postará. Tak proč by přestával brát? To by musel být blázen. Ohledně nějaké zevní intervence - ta je možná jen v situaci, kdy je jedinec nebezpečný sobě nebo okolí. Pokud pracujete ve zdravotnictví obě tak myslím že nebude problém informace získat a případně získat i lékaře, který vám pomůže, pokud by bratr sám sobě nebezpečný byl. Pokud otec suicidoval, tak to teoreticky nožné je. U bratra by se mohlo jednat o depresivní poruchu. Držím palce. :-) p.s. Klidně napište, pokud byste potřebovali.