Co s ním?
marnoxx
Mám 20 letého syna, vyučený,zaměstnaný. Má velké sklony k požívání alkoholu, v podstatě netráví žádný svůj volný čas, tj. víkendové večery, někdy i všední dny, bez pití,s různou intenzitou. V posledních týdnech se opakovala situace, kdy ho ráno najdu v posteli oblečeného, pomočeného, není schopen souvislé řeči, ještě je opilý, alkohol z něj silně táhne. Domluvy, výhrůžky, dokonce fyzický trest z otcovy strany nepomohly. Vždycky slibuje nápravu, už střízlivý, lituje, omlouvá se, někdy se i rozpláče. Nyní má syn problém i vyjít s výplatou, pravděpodobně hostí i kamarády. Řekli jsme mu, že pokud bude v tomhle způsobu života pokračovat, odmítáme s ním bydlet a musí si najít vlastní bydlení a živit se úplně sám. Nevím, jestli máme svému slovu dostát - se svým příjmem samozřejmě není schopen opatřit si bydlení, obávám se, aby neskončil úplně na dně. Jak mu pomoci? Myslím, že by byla dobrá ambulantní léčba, resp. pohovor s psychiatrem, psychologem - k takovému kroku se musí rozhodnout ale sám, to ho zřejmě nemůžu někde objednat ? Zpočátku jsme si mysleli, že jde o klukovskou machrovinu s pitím, ale stupňuje se to a mám obavy, že už není schopen alkoholu odolat a zvládnout to sám nebo s naší pomocí.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Doporučila bych Vám předat synovi kontakt na nejbližší AT poradnu. V každém okrese by měla minimálně jedna být. Většinou tam pracuje psycholog nebo psychiatr, který se specializuje právě na závislosti na alkoholu nebo jiných drogách. Kontakt můžete najít na stránkách www.drogy.net v sekci Kontakty (vpravo dole). Máte pravdu v tom, že pak už je jen na synovi, jestli se objedná a na schůzku dorazí. Vy se ho můžete zeptat, co by potřeboval pro to, aby tam dorazil, ale jak sama píšete, bohužel to nemůžete udělat za něj. Pro syna to nejspíš nebude jednoduché (přiznat si problém a začít ho řešit), ale může mu pomoct, když uvidí, že o něj máte starost a zájem. Nebojte se mu říct, jak se cítíte Vy a co s Vámi jeho pití dělá. To, že nefungují výhružky a fyzické tresty, není nic nového. Jestli fungují, tak jen krátkodobě. Co funguje, je konstruktivní domluva, tj. domluva na tom, jak to bude doma vypadat, kdo má jaké povinnosti a práva. Bez výčitek, vydírání a vyhrožování. Ideální je domluvit se na tom společně - syn, Vy i manžel. A jestli se dohodnete i na sankcích, pak i ty by měly být reálné (můžou v tom být další povinnosti, zákazy, odebrání některých práv apod.). Jestli budete synovi vyhrožovat něčím, co pak nedodržíte, pak mu vlastně dáváte na jevo, že se nic tak hrozného nestalo. Vzhledem k tomu, že situace u Vás doma už nějakou dobu trvá, je možné, že domluvit se nebude jednoduché. Pak by mohlo pomoci takovou domluvu zrealizovat na neutrální půdě, za přítomnosti odborníka, který podobným věcem rozumí. Pokud by Vám tuto pomoc nenabídli v AT poradně, určitě budou mít alespoň kontakt. Držím palce a kdyby něco, ozvěte se. S pozdravem, Gabriela Koryntová.