HEROIN
MONIKA
DOBRÝ DEN, MÁM STARŠÍHO 29 BRATRA, KTERÝ JE JE ZÁVISLÝ NA HEROINU. PŘED 6 MĚSÍCI SE ODSTĚHOVAL OD RODIČŮ A NYNÍ KAŽDÝ DEN SE VRACÍ DOMU S TÍM, ABY MAMCE NADÁVAL A UBLIŽOVAL. NĚKOLIKRÁT JÍ I NAPADL. SPROSTĚ JÍ NADÁVÁ A PONIŽUJE. POKUĎ JE DOMA TÁTA, TAK SI NEDOVOLÍ PŘIJÍT. DNESKA NAPADL I BABIČKU A UKRADL JÍ PENÍZE. NIČÍ VEŠKERÝ MAJETEK NA BARÁKU A NIC VUČI RODINĚ HO NEZAJÍMÁ. JEN POŘÁD VYHROŽUJE, ŽE NÁS VŠECHNY ZABIJE POKUĎ NEBUDEME DĚLAT, CO CHCE ON.POLICIE BYLA U NÁS UŽ NĚKOLIKRÁT, ALE BOHUŽEL VŽDY UDĚLALA ZÁPIS A PUSTILA HO. DRUHÝ DEN PŘÍJDE ZNOVU A OPĚT NAPADNE MOU MAMKU KVŮLI TOMU, ŽE HO UDALA A ŽE SE O NĚJ NECHCE STARAT. PROSÍM VÁS, KAM SE MŮŽEME OBRÁTIT, ABY HO DALI NA LÉČENÍ. ON DOBROVOLNĚ NECHCE A POLICIE S TÍM NIC NEDĚLÁ. PROSÍM VÁS PORAĎTE. DĚKUJI VÁM.

Odpověděl: Jakub Minařík
V takové situaci jsou možnosti celkem omezené. Nařízené léčení je možné jen na rozhodnutí soudu a to jen v situacích, kdy je nemocný nebezpečný a nebo je to v souvislosti s trestnou činností. V tomto ohledu děláte celkem dost. Nebezpečnost toho charakteru, který by umožnil okamžitou hospitalizaci není u heroinistů obvyklá. Jejich rozpoznávací schopnosti jsou zachovány, okamžitá hospitalizace jako například u schizofrenie nepřipadá v úvahu. Zbývá tedy druhá varianta, volat policii, podat trestní oznámení, ... To je ale na dlouho a vašich obtíží vás nezbaví. Doporučoval bych bratrovi zamezit přístup do domu, prostřednictvím soudu zrušit trvalé bydliště, ... Bylo by moudré se o tom zajít někam poradit, aby postup, který zvolíte motivoval bratra k léčbě. Pokud napíšete odkud jste, nabídnu vám nějaký kontakt.