marihuana
pavla
Prosím o radu ohledně mého 14letého syna. Dověděla jsem se, že již několik měsíců experimentuje s kouřením marihuany . Pátrala jsem dále a zjistila, že spolu se svými 2 kamarády získávájí drogu od starších kluků. Zpočátku kouřili jen občas, ale v poslední době to bylo denně. Setkala jsem se s rodiči těch dvou chlapců a jejich reakce je taková, že jsem histerická, že dnes hulí všichni a že si tím musí projít. Že se s tím nedá nic dělat. Já jsem se ale s takovým řešením nesmířila. Se synem jsem to probírala ze všech stran, snažila jsem se mu vysvětlit, jak plíživě vzniká závislost.Dopátrala jsem se i jména dealera, co jim to prodává a vyhrožovala jsem, že ho udám policii. Dal mi na jevo, že se mnou souhlasí a dostal domácí vězení proti kterému ani neprotestoval. Ostatní chlapci nic a jestě se mu posmívali, že dostává zarachy jako malé dítě. Doma pracoval, má u známých brigádu, takže se nenudil a bylo to 3 týdny v pohodě. Ted mě začal přemlouvat, jestli může ven, že už si nezapálí, že mu nemůžu zakazovat kamarády , že to vydrží, ikdyž oni budou hulit. Pustila jsem ho na 3 hodiny ven. Výsledek - zahulil si. Mám v té partě člověka, který mě o tom informoval. To bylo včera. Dělám, že nic nevím, přemýšlím, jak ho načapat, abych nemusela zradit svého informátora, nevím jak dál. Zase mu zakázat chodit ven, sebrat mu peníze, co si vydělal, sebrat mu mobil ? Jsme z malého města a já jsem se s tím ještě takhle z blízka nesetkala. To, že si zapálil a nevydržel mne přesvědčilo, že to nemohu brát na lehkou váhu a že syn nemá zájem nebo sílu s tím přestat. Jsem ze severního plzeňska.Prosím o radu. Děkuji

Odpověděl: Jakub Minařík
Vzhledem ke kontextu je to složitá situace. Syn problém s konopím zcela zjevně nevnímá a navíc je pod velkým tlakem vrstevníků. Jak zasáhnout v takové situaci je složité, volat policii může vyvolat celkem velkou spoušť a spoustu problémů. Je celkem dobře, že se dealer rozhodl dále konopí nešířit, protože kdyby to ještě plánoval, tak je na to oznamovací povinnost (nepřekažení trestného činu) a vzhledem k tomu že je ještě celkem mladý (to soudím z toho domácího vězení), tak by to bylo pro něj asi hodně nepříjemné i dobudoucna. Také hraje roli co se stane, když zmizí ze scény konopí. Objeví se jiná droga, začne parta nadužívat alkohol? To jsou celkem reálná rizika. Konopí je droga, ale její rizika jsou ve srovnání s jinými mnohem menší (i alkohol, jako tvrdá droga je mnohem více rizikový). Neviděl bych tak vážné riziko závislosti (ta nastává celkem zřídka), jako spíše riziko narušení vývoje vzhledem k nízkému věku. Moudré by asi bylo hledat nějaké systémové řešení. Vyvinul bych tlak na školu, místní samosprávu, ... Protože pokud neexistují pozitivní alternativy, tak co mohou dospívající dělat jiného než pít alkohol, brát drogy a dělat podobné věci. Ohledně syna - doporučoval bych tlačit na jeho fungování, zodpovědnost, ... Funguje to jako protiváha užívání drog. Pokud syn bude mít náplň času, bude mít věci, které jsou jeho povinností a za které je zodpovědný - nebude moci užívat drogy, alespoň ne v takové míře, protože by to nezvládl. Také, pokud má člověk jiné povinnosti, starosti a radosti - drogy mu mohou sice přinést chvilkovou zábavu, a nestávají se hlavní náplní jeho života. Také bych se nebál restriktivních opatření. Konec konců můžete i klidně s odstupem jednoho dne synovi oznámit, že víte, že včera pohulil, neboť nejste úpně hloupá a dokážete rozpoznat příznaky intoxikace - červené oči, psychomotorické zpomalení, změnu vnímání, ... a vzhledem k tomu, že se to opakuje, tak ... Argument proč to neřešíte hned když si toho všimnete je celkem jednoduchý - nemá cenu bavit se s intoxikovaným, nikam to nevede, je to ztracený čas. Já také, když mi dojde do ordinace zhulený pacient nestrávím s ním moc času - zjistím, jestli není ohrožený na životě a zdraví a pak jej vyženu s tím ať dorazí až bude o.k. Ohledně kontaktu by bylo asi možné K-centrum v Plzni, nebo jinou instituci tamtéž, jestli je něco blíže nevím, zkuste se podívat na dis.sananim.cz do sekce kontakty. P.s. Doporučil bych vám získat nějaké relevantní informace o konopí, text je na této stránce, zkuste také www.biotox.cz, zahraniční www.erowid.org a nebo www.grower.cz - stránky huličů a pěstitelů konopí - mají sic poměrně prodrogovou orientaci, ale mohou vám pomoci pochopit.