pro Gabrielu Koryntovou
histerie
Dobrý den, reaguji na Vaši odpověď na můj dotaz zadaný 24.07.2007 v 16:07. Stalo se, čeho jsem se nejvíc obával. Odpoledne u mě nastal relaps. Podělal jsem to. Strašně. Večer už jsem šílel hrůzou, kde seženu na další dávku. Teď samozřejmě nemůžu spát a "užívám" si hnusnej starej známej dojezd a klepu se strachy, kdy na mě vletí rodiče s tím, jaktože ještě nespím. Co bude dál... Zblázním se. Psycholožka je mimo město a na telefonu ji taky nezastihnu. Rano mam jit podepsat smlouvu o brigádě a dohodnout detaily. Do té doby se snad zabiju. Já nechci zpátky do blázince, prosím jen to ne! :'-( Chtěl jsem ráno zavolat psychiatrovi a požádat ho o pomoc, moc si s ním rozumím. Ale došlo mi, že má tento týden dovolenou.... Sakra.... Co mám dělat? Vím, že jestli něco neudělám, dřív nebo později mě to ovládne a zavolám si o dávku... Udělal bych to nejradši hned!! Ale to by znamenalo konec... Naše by zničilo, kdybych zrecidivoval:-( Topím se a bojím se, že mělčina je daleko :!-( Kde je ten člověk, jaký jsem býval? Nemám z něj nic. Je mi na zvracení z toho, co se ze mě stalo za monstrum!! Jak se mám změnit zpátky?:'-(

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Změnit se, není jen tak. Ještě než se člověk rozhodne něco změnit, zvažuje pro i proti. Můžete to zkusit i Vy sám, třeba doma na papíře: do jednoho sloupce si napište, co Vás na droze baví a co by Vám abstinence vzala; na druhou stranu to, co by Vám dala abstinence, a to, co Vám užívání drogy bere. Zkuste opravdu mluvit za sebe a být konkrétní. Představte si to potom jako váhu - na jedné strasně pro, na druhé proti. Když se na ty misky podíváte, možná bude jasnější, co tu váhu vychyluje. Jaké události způsobují to, že se nakloní na tu, či onu stranu? A pak se můžete pokusit něco podpořit tu stranu PROTI a zabránit nebo omezit přechylování na stranu PRO drogu. Vymyslete, co budete dělat, když dostanete chuť na drogu - co uděláte, komu zavoláte, jak se uklidníte; co budete dělat, když nebude v dosahu Váš psychiatr - ke komu půjdete? atd. Vám se stalo, že jste si dal - jednorázovému relapsu se říká laps. Je jen na Vás, jestli z lapsu "uděláte" důvod pro relaps a celou abstinenci hodíte za hlavu, nebo se pokusíte všechno zastavit. V léčebnách se hodně o lapsu i relapsu mluví, aby byl člověk připraven - kam se obrátit, jak se zastavit - měl byste mít plán i na takovou situaci - kam půjdete, komu to řeknete, co uděláte; a připravit na to sebe i rodiče. Skutečně se rozhodnout, jestli budete nebo nebude abstinovat, můžete jedině Vy. Zatím to vypadá, že váháte - na jednu stranu nechcete zklamat rodiče, na stranu druhou jim lžete a připadáte si jako "monstrum"; relapsujete, ale protože je psychiatr na dovolené, nehledáte jinou pomoc. Jestli se Vám to takhle "houpe", nedivím se, že je Vám špatně. Nezbývá mi, než zopakovat doporučení: Vyhledejte pomoc a s někým si o tom všem popovídejte osobně. Možná Vás napadnou i další věci, které by Vám mohly pomoct. zatím to ale vypadá, že sedět doma a trápit se tím, že jste zrelapsoval, k ničemu nevede. Držím palce a budu ráda, když dáte vědět. S pozdravem, Gabriela Koryntová.