jak na to...
mamulka
Dobrý den, jsem matka dcery, která "byla"na Pervitinu asi 2 a půl roku a poté, když se mi svěřila úplně na dně a asi se strachem o sebe,jsem ji odvezla do psych. léčebny a odtud do komunity ve které strávila dva roky. Musím to takto napsat, protože jakmile se dítě nechce samo léčit, neuděláte s tím nic. Je pravda, že vím, že byla tyto dva roky čistá a to možná stojí za to. Momentálně ji tatínek(jsme rozvedeni a bohužel nekomunikující)dvacetiletou svéprávnou vzal k sobě domů s tím, že od září půjde do jiné komunity, protože neměla výsledky, ale momentálně ji říká jak je super a pod. Proč vlastně píšu a ptám se na radu: Od doby, kdy dceru, která vlastně sama chtěla odjet, jsem 40cetikilovou odvezla, od té doby ji říkám: jen čistá a zdravá můžeš ke mě. Jenže jsem se ocitla v situaci, že bývalá komunita tvrdí: v žádném případě není vpořádku a já sama toto neumím a ani nechci posoudit. Dcera chce prakticky uprostřed své cesty, kdy mi žádným způsobem neukázala, že je již zralá a silná., abych od svého přesvědčení ustoupila Byla u mě na návštěvě a já jsem zaujala neutrální stanovisko s tím, že nevím, že je zdravá, že prozatím žádným způsobem neukázala, že by mohla stát na vlastních nohách. Proč, když je tedy vpořádku, jde ještě do komunity a né do školy? Řekla jsem ji, že ji mám moc moc ráda, ale pořád mám strach, aby mi opět nekradla peníze, či další věci. Ona velice uraženě odešla k tatínkovi a od té doby se neozvala. velmi mě to trápí, bojím se, že jsem udělala chybu, že ji nějakým způsobem podseknu, toto mi říká srdce a rozum mi říká, že si mám stát na svém. PROSÍM PORAĎTE JAK NA TO..... mamka

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Abych pravdu řekla, nesetkala jsem se ještě s tím, že by byl drogově závislý v léčbě v komunitě dva roky (typická délka léčby je cca 6 - 12 měsíců) a pracovníci komunity prohlásili, že neměla výsledky... Nevím, co se těmi výsledky míní... Předpokládám, že jestliže dcera dva roky abstinuje, byť v chráněném prostředí, tak by měla být léčba považována za úspěšnou a nevidím jediný důvod, proč by dcera měla jít ještě do jiné komunity, pokud nemá nějaké závažné zdravotní či psychiatrické potíže. Obvyklé je, že člověk po léčbě navštěvuje ambulantně doléčovací centrum, kde mu pomohou se na ty vlastní nohy postavit. V průběhu doléčování by klidně mohla navštěvovat školu a žít buď u Vás nebo u otce. Těžko po ní můžete teď chtít, aby stála na vlastních nohách, když strávila dva roky někde zavřená v léčbě... To bude chtít více času a také více podpory z Vaší strany. Vím, že pro Vás to vypadá, že dcera nic nedokázala - ale ona dokázala víc, než si myslíte. Ono zbavit se drog není procházka růžovým sadem a dva roky abstinence je výkon hodný ocenění. Proč by pak Váš bývalý manžel neměl dceři říkat, že je super? Pokud jí budete více věřit, tak se sice můžete dočkat nějakých zklamání, ale pokud jí věřit nebudete a budete ji odmítat, tak je pravděpodobnost jejího selhání mnohem vyšší... Co by dcera musela udělat, abyste ji vzala zpátky? Chápu, že pro Vás je to také složitá situace, že také nevíte, jak se zachovat a že Vás to trápí. Možná by bylo na místě, kdybyste si o tom mohla promluvit s někým z odborníků osobně - řada ambulantních doléčovacích programů (které by byly podle mě nejlepší varianta pro Vaši dceru) nabízí i poradenství pro rodiče a blízké lidí po léčbě. Nevím bohužel odkud jste, tak Vám nemohu poskytnout konkrétní kontakty. Napište mi tedy prosím, odkud jste a také kde dcera bylav léčbě, abych si mohla udělat představu, co má za sebou. Pak bych Vám mohla dát kontakty na někoho z kolegů, kam byste se mohla obrátit. Zatím přeji hodně štěstí.