marihuana
Martin
Dobrý den, můj 14-letý syn žije s mojí maminkou, protože mezi synem a mojí novou ženou bylo příliš nepřekonatelných konfliktů. Jeho matka o něj nemá zájem a já bydlím 300km od našich. Pravidelně si ale telefonujemem a vidíme se každých 14dní. Babičku nerespektuje a stupňuje se jeho lhaní a zatajování. Minulý týden u něj na táboře našli regulérní balení marihuany, které si "někde" koupil za peníze určené na tábor. Chtěl bych intenzivně začít pracovat s tímto faktem, snad není pozdě. Hodlám si ho vzít k sobě, změnit školu a mít ho pod dohledem. Co by jste mi poradili.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Myslím, že usuzujete správně, že by syn asi potřeboval trochu více určit hranice a mít jednak zázemí a jednak pevné vedení, které mu asi babička sama může poskytnout těžko. Na druhou stranu - syn je ve věku, kdy průšvihy provádí kde kdo. Někdy ovšem to děti dělají proto, že na sebe chtějí upozornit, získat pozornost, možná že právě to, že si ho po tomto průšvihu vezmete k sobě a budete se mu věnovat, tak je věc, o kterou celou dobu usiluje, byť nevědomě... Ono to pro něj není asi úplně jednoduché - maminka o něj nejeví zájem, Vy jste v jeho pohledu dal přednost nové manželce před ním, Vaše manželka ho nemá asi příliš v lásce a babička nebývá pro pubertálního kluka ten správný partner... Aniž si to musí uvědomovat, jistě mu chybíte. Musí za své chování samozřejmě nést odpovědnost, tím nechci ten problém omlouvat, protože se skutečně jedná o docela závažnou věc. Jen bych nechtěla, aby to vypadalo příliš černobíle. Možná, že před tím, než uděláte definitivní rozhodnutí, tak by bylo docela fajn si o tompromluvit s někým z odborníků. Pomohlo by Vám to se v tom lépe orientovat a neudělat nějaké ukvapené kroky. Napište mi kdyžtak, odkud jste - mohla bych Vám poskytnout kontakt na někoho z kolegů, na koho byste se mohl obrátit.