hep. C
ewe
Dobrý den, posílala jsem dotaz ohledně hep. typu C, můj dotaz mi byl zodpovězen, ale stejně tomu nerozumím, a proto se zeptám ještě jednou a podrobněji. Napřed však uvedu dotaz původní a odpověď na něj: 12.07.2007 22:47) Chtěla bych se zeptat, jaká je inkubační doba u hepatitidy C? Je pravda, že člověk nemusí i několik let vědět, že má tento virus? Bára Orlíková (14.07.2007 14:09:30) Inkubační doba je 15 - 160 dní (nejčastěji 50 dní). Nicméně projev akutní hepatitidy se podobá chřipkovému onemocnění a má dost nespecifické příznaky, v některých případech je dokonce bez příznaků. Tedy máte pravdu, že člověk o svém onemocnění nemusí řadu let vědět a přijde se na to až při nějakém náhodném lékařském vyšetření (např. před nějakou operací). Pokud byste chtěla vědět další informace o hepatitidě typu C, tak se můžete podívat na naše stránky do kolonky Drogy a nemoci / Žloutenky nebo www.cecko.cz nebo www.hepatitis.cz, případně znovu napište. 1. uvedené webové stránky jsem si pročetla 2. všude se uvádí, že projevy žloutenky C můžou vypadat jako obyčejná chřipka. Já se ale neptám na akutní onemocnění, já se ptám, jestli je možno žít s virem hep. C několik let (8 let) bez jakýchkoli příznaků. Prostě jestli je možno aby člověk virus měl, aniž by o tom věděl, ale bez propuknutí akutního onemocnění. Já osobně si myslím, že to možné není, ale známý mě přesvědčuje o opaku, tak bych chtěla vědět pravdu. Děkuji mockrát za odpověď!!!! E.

Odpověděl: Bára Orlíková
Váš známý má bohužel pravdu. Akutní fázi nemusí člověk vůbec zaznamenat nebo se u něj příznaky nemusí projevit. To znamená, že na to, že se nakazil hepatitidou typu C, může přijít po mnoha letech náhodou například při předoperačním vyšetření souvisejícím s úplně jinými zdravotními problémy. Drogově závislí klienti často zjistí, že mají hepatitidu typu C až po mnoha letech užívání drog v okamžiku, kdy se rozhodli nastoupti do léčby a na počátku léčby jim udělají testy... Proč se na to vlastně ptáte?