Jak mám poznat...?
Šárka
Chtěla jsem se poradit s někým, kdo se problematikou alkoholu skutečně zabývá, jelikož se mi zdají názory mých přátel neobjektivní a sama nevím, co si o tom mám myslet. Vše začalo asi před 6 týdny, doma jsme měli nějak častěji alkohol, slavili jsme narozeniny, nebo mamka přinesla víno jen tak. Nikdy jsem příliš nechodila ven se svými přáteli, ptž mě rodiče nechtěli nikam pouštět a mají o mě pořád strach, ikdyž jsem už plnoletá, sice krátce, ale jsem. Ke konci roku jsem šla s kamarádkami oslavit jeho zakončení, měli jsme volné hodiny a mě celkem bavilo pít a ještě víc mě bavilo, že pak můžu komunikovat s lidmi ze třídy, kterým bych normálně neřekla ani slovo, protože jsem stydlivá a tichá. Taky jsem si říkala, že bude vzrušující jít do školy, když jsem před tím pila a zjišťovat, jestli to na mě někdo pozná. Poslední den jsme šly slavit už dopoledne, do té doby jsem měla pocit, že mě alkohol nemůžu nikdy sám o sobě uspokojit a začala jsem přemýšlet o tom ,že bych ho zkombinovala s nějakými prášky, taky jsem si do kůže vyryla nápis. Ale ten den jsem toho měla asi dost a došlo mi ,že mi stačí jen alkohol. Měla jsem pocit, jako bych to nebyla já ,ale někdo jiný, kdo nechce žít už ten nudný život, kdo nechce být už jen za slušňáka a už několik měsíců jsem doslova zbožňovala jednu skupinu, která představovala všechno co, čím jsem nikdy nebyla. Začala jsem se s ní čím dál víc ztotožňovat, nejen psychicky, ale i fyzicky. Ještě během školy, když jsem byla jistou dobu bez přátel, začala jsem doma potají upíjet rum, až jednou jsem vypila půl lahve najednou, jindy zas půl vodky. Nadešly prázdniny ajá jsem začala využívat každé přáležitosti, kdy nebyl nikdo doma, což se u nás zřídka, a mixovala jsem si různý alkohol s džusem, ptž samotný mi nechutnal, postupně jsem to začala dělat téměř každý den. Zpočátku mě dost bolela hlava a nezabíraly mi ani prášky, které mi předepsala doktorka, jelikož jsem trpěla bolestmi hlavy již dřív. Byla jsem hrozně unavená, sem tam mi bylo trochu nevolno a asi 2 týdny jsem měla zvýšenou teplotu. Tohle postupně odeznělo, pak jsem zase oslavovala s přáteli a mým cílem už od začátku oslavy bylo opít se tak, jak jsem to nikdy nedokázala. A to se mi také povedlo. Pak jsem strávila nějakou dobu u záchodové mísy a zvracela, na část potom si nepamatuju, vzbudila jsem se kolem 4 ráno, když mi kamarádka dala dýchnout, jenže přístroj byl jen do 3 promile a tudíž mi hladinu alkoholu změřit nedokázal, a to už jsem několik hodin nepila. Další den mi bylo dost zle a říkala jsem si ,že už nikdy, ale vydržela jsem to sotva 4 dny a začala jsem pít zas. To byla moje maximální přestávka a zdálo se mi, že je to nekonečné. Za poslední tři dny jsem pila pokaždé a to, co mi prvně nechutnalo, mi teď přijde dobré. A taky jsem zjistila, že mi nestačí sklenička vína nebo jeden panák, jako dřív, ale že se cítím skoro stejně i po 5 panácích. Mluvím o tom s kamarádkami, netajím se s tím, řekla bych, ale sama nevím, jestli je to už závislost, nebo ne, proto žádám něčí nestranný názor, děkuji.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím Vás, odborně posoudit, jak jste na tom s alkoholem není takhle na dálku snadné. Kdybych Vás měla někam nasměrovat na základě těch pár informací, co od Vás mám, radila bych Vám s užíváním alkoholu přestat, případně se obrátit se na AT poradnu, možná vyhledat terapii. Nicméně vím toho přeci jenom málo. Zajímalo by mě, k čemu Vám vlastně taková informace bude? Co budete dělat, když se dovíte, že se ne/nacházíte v určitém stádiu závislosti na alkoholu? Píšete, že pijete vcelku dost, opakovaně, opíjíte se, někdy pijete ve společnosti, někdy sama, alkohol kombinujete s léky. Z poslední doby si pamatujete maximálně 3-4 dny abstinence. Alkohol Vám chutná. Už tenhle popis stačí na to, aby bylo jasné, že něco není v pořádku. Dokonce to vypadá, že sama nejste se současnou situací stoprocentně spokojená. Odbourání studu a zábram, i větší komunikativnost, patří mezi základní účinky alkoholu. Bohužel má pití alkoholu také svá rizika. Jestli by Vás zajímalo pár základních informací, podívejte se na www.drogovaporadna.cz do sekce ALKOHOL. Najdete tam i informace o vývoji závislosti, popis jednotlivých stádií, kombinování alkoholu s jinými látkami, ale také odkazy na místa, kde hledat pomoc. Je jen na Vás, jestli se rozhodnete něco změnit. Jestli ano, držím Vám palce a přeju hodně sil, trpělivosti a štěstí. Když byste měla pocit, že potřebujete odbornou pomoc, nebojte se ji vyhledat - buď na našich stránkách (www.drogy.net - vpravo odkaz "kontakty") nebo napiště odkud jste a mohu Vám kontakt poslat. Držím Vám palce. S pozdravem, Gabriela Koryntová. PS: Podle Světové zdravotniské organizace je závislost definována poněkud složitě jako: "Skupina fyziologických, behaviorálních a kognitivních fenoménů, v nichž užívání nějaké látky nebo třídy látek má u daného jedince mnohem větší přednost než jiné jednání, kterého si kdysi cenil více. Centrální popisnou charakteristikou syndromu závislosti je touha (často silná, někdy přemáhající) brát psychoaktivní látky (které mohou avšak nemusí být lékařsky předepsány), alkohol nebo tabák. Návrat k užívání látky po období abstinence vede k rychlejšímu znovuobjevení jiných rysů syndromu. než je tomu u jedince, u něhož se závislost nevyskytuje. Definitivní diagnóza závislosti by se obvykle měla stanovit pouze tehdy, jestliže během posledního roku došlo ke třem nebo více jevům uvedeným následně: a) silná touha nebo pocit puzení užívat látku; b) potíže v kontrole užívání látky, a to pokud jde o začátek a ukončení nebo množství látky; c) somatický (tělesný) odvykací stav, jestliže je látka užívaná s úmyslem zmenšit jeho příznaky, což je zřejmě z typického odvykacího syndromu pro tu kterou látku nebo z užívání stejné (nebo velice příbuzné) látky se záměrem zmenšit nebo odstranit odvykací příznaky; d) průkaz tolerance jako vyžadování vyšších dávek látek, aby se dosáhlo účinku, původně vyvolanými nižšími dávkami (jasné příklady lze nalézt u jedinců závislých na alkoholu a opiátech, kteří mohou brát denně takové množství látky, které by zneschopnilo nebo i usmrtilo uživatele bez tolerance); e) postupné zanedbávání jiných potěšení nebo zájmů ve prospěch užívané psychoaktivní látky a zvýšené množství času k získání nebo užívání látky nebo zotavení se z jejího účinku; f) pokračování v užívání přes jasný důkaz zjevně škodlivých následků (poškození jater nadměrným pitím, depresivní stavy vyplývající z nadměrného užívání látek nebo toxické poškození myšlení je třeba snažit se určit, zda pacient byl nebo mohl být vyšetřen a zda mohly být zjištěny příčiny a rozsah poškození. Podstatnou charakteristikou syndromu závislosti je užívání psychoaktivní látky nebo touha po užívání určité látky. Jedinec si uvědomuje, že má puzení užívat drogy, což se běžně projevuje během pokusů zastavit nebo kontrolovat užívání. Syndrom závislosti může být přítomen pro specifickou látku (např. tabák nebo diazepam), třídu látek (např. opiáty) nebo širší řadu různých látek (např. u těch jedinců, kteří cítí nutkání užívat pravidelně jakékoli dosažitelné drogy a u kterých se při abstinenci projevuje tíseň, neklid nebo tělesné známky odvykacího syndromu)." Když bych závislost popisovala zjednodušeně vlastními slovy, vypadal by její popis asi takhle: člověk na sobě pozoruje minimálně tři znaky z následujících: 1.má velké chutě na alkohol, 2.přestává se věnovat jiným koníčkům, 3.nedokáže pití jednoduše zastavit, 4.pije, ikdyž ví, že to má neblahý dopad na jeho život (práce, škola, rodina ...), 5.delší abstinence nezvládá, 6.potřebuje pít víc, aby se opil tak, jako dřív, a 7. při vysazení zažívá "absťák". Co Vy na to?