alkohol
Dobrý den,moc prosím o radu:manžel se vždy rád napil, raději jsem z tohoto důvodu přestala navštěvovat plesy a různé spol. události, nebo't mi opilost vadí. V poslední době se situace velmi rychle horší - pije po práci nebo snad i v práci?Přestali jsme spolu komunikovat - zřejmě má nějaké problémy, pije i v noci, to jsem zjistila až dnes, když jsem našla vypité láhve od tvrdého alkoholu.Jeho matka se roky léčila na psychiatrii pro deprese - možná je tedy nějaká dědičná zátěž?Jezdí i opilý autem,od Vánoc téměř nic jiného neřešíme, dcera, které je 18 na mě tlačí, abychom odešly ze společné domácnosti. Nerada bych ho nechala bez pomoci, ale nevím, co bych měla udělat.Já jsem sama navštívila manž. poradnu - on se tomu vysmíval a když jsem ho chtěla přesvědčit k návštěvě psychitra nebo psychologa, zuřil .Děkuji za radu.

Odpověděl:
Dobrý den, věřím, že prožíváte hodně nepříjemné období, kdy se vám kvůli alkoholu rozpadá partnerský vztah, ale přitom máte potřebu partnerovi pomoci. Ale pomáhat někomu, kdo razantně jakoukoli pomoc odmítá a svůj alkoholový problém nejspíš popírá i sám před sebou, dost dobře nejde. Je určitě dobře, že jste odbornou pomoc vyhledala alespoň vy. Nicméně definitvní rozhodnutí, zda od manžela odejdete či ne, budete muset udělat vy sama. Zkoušela jste s manželem mluvit i o této alternativě? Že současná podoba vztahu je pro vás neúnosná a společně s dcerou zvažujete, že odejdete, pokud manžel nezačne svůj problém nějak smysluplně řešit? Každopádně zůstaňte s manželskou poradnou v kontaktu, případně je možné obrátit se i na AT ambulanci, které jsou v každém větším městě (adresy AT najdete na www.drogy-info.cz v rubrice Mapa pomoci) a kde s řešením podobných situací, jako je ta vaše, mají bohaté zkušenosti. Vím, že jsem vám asi moc nepomohla, ale internetová poradna má přeci jen omezené možnosti. Přeji hodně štěstí a sil. PS: Ano, neléčené deprese bývají jednou z příčin nadměrné konzumace alkoholu a jiných látek s psychotropními účinky. A určité dispozice v případě vašeho manžela nelze vyloučit.