prostě dotaz
rodina
Dobrý den, bohužel naší rodinu postihla situace, kdy jeden z jejích členů bere pervitin. Experimenty dcery (nyní 18 let) začaly asi tak před necelým rokem a pak následovalo bohužel období absencí ve škole, útěků z domova, návratů a neustálých lží a slibů. Celá rodina se snažila tuto situaci řešit cestou nekonečných rozhovorů o nastalé situaci a možných následcích, důvěře, vzájemné podpoře. Pak následovala fáze spolupráce s vedením školy a střediskem výchovné péče, kde se nám věnoval psycholog. Proběhly pohovory s matkou s dcerou, následně byla domluvena individuální terapie dcery, ale ta na ni přestala docházet. Dokonce proběhl i test na veškeré drogy s negativním výsledkem, nicméně dcera svoje experimenty s drogama přiznala. V současné době je situace taková, že dceru ze školy pro neomluvené absence vyloučili a momentálně se zdržuje u jednoho ze svých dalších "závislých" kamarádů a s nikým z rodiny nekomunikuje (informace o jejím pobytu pochází od dceřiných známých). Předem se omlouvám, že můj dotaz je tak rozsáhlý, ale jsem v situaci, kdy vůbec nevím co mám dělat. Jsme domluveni se synem, že se pokusíme dceru najít a snad se nám ji podaří přesvědčit k návratů domů a k dalšímu řešení její závislosti. Ale tady mám velký problém. Jak máme postupovat dál, kam se obrátit, jaké máme možnosti? Dobře vím, že vše je během na dlouhou trať s výsledkem nejistým. Předem děkuji za odpověď.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, myslím, že jste doposud postupovali jak to nejlépe šlo. Někdy chce bohužel rodina změnu více než samo závislé dítě. V momentě, kdy bylo dceři 18 let, skončila možnost nechat ji hospitalizovat nedobrovolně (nehledě na to, že ne vždycky splní taková léčba velká očekávání). Nyní je to bohužel jen na ní, jakou cestu si vybere. Pokud zaměříte celou svou pozornost na to, abyste ji přesvědčili, že chce změnu proti své vůli, zjistíte za nějakou dobu, že jste všichni vyčerpaní, zklamaní a změna se stejně neudála. Bude to znít možná krutě a rozhodně pro Vás asi zatím nepředstavitelně, ale nejlepší je teď nechat dceru být, s tím, že má u Vás otevřené dveře, jakmile bude chtít něco změnit. Zaměřte se spíše na to, aby její závislostí nestrádala celá rodina víc, než je nezbytně nutné. To se týká především dalších dětí, hlavně pokud jsou mladší. Dcera určitě dříve nebo později přijde zpět, protože zjistí, že svět drog je hodně nepohodlný a syrový. V takovém případě máte možnost nastavit pravidla, udělat dohodu, co musí ona změnit a co Vy jí za to nabídnete. V momentě kdy ji jen přijmete s otevřenou náručí a pomůžete jí překonat největší krizi, pravděpodobně se k drogám opět brzy vrátí. Doporučovala bych Vám být nadále v kontaktu s psychologem, který Vám už pomáhal, abyste měli nějakou oporu pro svá budoucí rozhodnutí.