odbourávání alkoholu
caliig
Zdravím, dobrý den! Vím že tento dotaz asi nepatří přímo do této poradny, přesto budu rád, když mi na něj odpovíte. Zajímá mě jedna věc. Protože jsem návštěvníkem různých akcí, kde mj. piji alkohol, zajímá mě, za jak dlouho vymizí alkohol z těla, abych mohl bezpečně řídit vozidlo. Na internetu je dostupné množství různých srovnávacích tabulek, např. i soudy uznávané směrnice. Nicméně já se pozastavil nad jednou, myslím dost důležitou věcí. Zajímá mě, jakým způsobem se toto počítá. Přeci, když piju alkohol, nevypiju NAJEDNOU např. 8 piv, ale POSTUPNĚ, tudíž je sice hezké, že např. jedno pivko vymizí z těla za cca 2 hoďky (cca!) ale jak to spočítat přesně, vždyť člověk pije postupně, nikoliv najednou. A ještě jedna věc. Zajímalo by mě, jakým způsobem fungují při odbourávání alka játra. Sem tam zbaštím i nějakou extázi, která samozřejmě zatěžuje játra více než dost. Zajímá mě, pokud při braní extáze piji alkohol (vím že se to nemá ale to je na jinou diskuzi) tak jestli není potom odbourávání alkoholu o to víc pomalejší, jestli náhodou nemaj játra dost problémů vyloučit škodliviny např. z xtc. a na alko se "jaksi nedostává" :-) (přeci jenom, "právo silnějšího" :-)) ) Díky za Váš čas!

Odpověděl: Jakub Minařík
Alkohol má při eliminaci kinetiku 0. řádu, tedy lineární, v praxi: odbourává se 0,12-0,2 promile za hodinu. Když si tedy vezmete tabulku, posčítáte kolik jste vypil, spočtete kolik promile to je a odečtete 0,12-0,2 x počet hodin od začátku pití, jste doma. Pokud vám to přijde dlouho, tak vězte, že platí, že když se řádně opijete, tak to fakt pár hodin trvá. Pokud se vrátíte z večírku nad ránem, počítejte, že k řízení jste způsobilí někdy druhý den nad ránem.