dotaz na závislost
pupilka
Dobrý den,je mi 50a jsem 5 let po operaci páteře.Mám však stále bolesti a tak se léčím v poradně bolesti.Ještě předtím jsem brala DHC 2x denně 120mg abych se mohla vůbec hýbat, sedět, ležet. Trpím noční nespavostí. Pak jsem přešla do ambulane bol. Nyní jsem na Oxicontinu (předepsáno 2x denně 40mg a kdyby to nestačilo tak až 60mg) Já to ale beru i 3x denně a k tomu ještě 3x denně Neurontin 600mg. Začala jsem se bát sebemenší bolesti (důsledek asi jak jsem se dříve snažila bolest vydržet a jak se bolest vždy zvyšovala skoro k nevydržení) Ale protože mi mozek pořád bliká a mám nějak podvědomě strach se závislosti,řekla jsem si že si dávky sama zkusím postupně snížit. Ale to jsem narazila. Moje tělo se ukrutně brání, Mám bolesti ale jiného rázu. Takové tupé, pálivé, neskutečně se potím, mám vnitřní třes, nejsem schopná donutit se k nějaké činnosti, rodině lžu že mi není dobře a snažím se to přetrpět v posteli,pak stejně nevydržím a sáhnu po tabletách. Po půlhodince cítím jak se mi ulevuje, nastává neskutečná aktivita. Jenže ty časy se zkracují a já nevím jak ztoho. Bez všech prášků ale být nemůžu, protože ty bolesti páteře tam opravdu jsou. Vlastně jsem se stala asi nedobrovolně závislá a neumím to zvládnout. V nemocnici jsem to zatím neříkala, bojím se toho že by mi léky nějak výrazně omezili a já už s bolestá žít nechci. Prosím poraďte. Pupilka

Odpověděl: Jakub Minařík
Myslím, že jedinná dobrá rada je, abyste jim v nemocnici řekla jaké máte obtíže, neb jinak je nevyřešíte. Pokud máte bolestivé stavy a kolegové uznávají, že k nim máte důvod a píší vám na ně opiáty, tak je problém hodně komplexní. Jsou potřeba minimálně 3 odbornosti, aby vám mohli s problémem pomoci. Algeziolog, rehebilitační lékař, psychiatr a psychoterapeut. Ti by měli společně navrhnout a vytvořit postup, který povede ke zvládnutí stavu, možnosti redukovat dávky, ... Jinak ten stav pocení, útlumu, divných bolestí, ... po významné redukci dávek je odvykací stav (lidově absťák). Sám o sobě ještě nutně nemusí znamenat přítomnost závislosti, je jen jednou z podmínek pro její diagnosu. Při dávkách které užíváte a dlouhodobosti užívání je celkem přirozeně přítomný. Pokud náhle snížíte dávku a nebo vysadíte, objeví se a během týdne-14 dnů z větší části zase zmizí. :-) P.s. Pokud mohu mít doporučení - vytiskněte si váš dotaz i s mou odpovědí a vezměte jej kolegům kteří vás mají v péči. Nemusíte jim celkem nic moc složitě vysvětlovat, bude to pro vás snazší. :-)