Přítel je závislý na heroinu
Petra
Dobrý den, s přítelem chodím tři a půl roku. Když jsme se seznámily, tak to byl asi měsíc, co se vrátil z komuniny z Karlova, kde se léčil ze závislosti na heroinu. Bral heroin asi 5 let. Hned ze začátku mi to všechno řekl, ale neměla jsem s tím žádné zkušenosti, tak by mě ani ve snu nenapadlo, že by to mohlo v budoucnu náš vztah ohrozit. Asi půl roku, možná více jezdil pravidelně k nějakému psychologovi, kde se doléčoval, pak tam začal jezdit méně, až mi asi po roce řekl, že asi měsíc bere opět heroin a že s tím chce něco dělat. Přijali ho do psychiatrické léčebny v Bohnicích, kde byl asi měsíc a půl. Pak to bylo zase všechno skvělý, chodil cvičit do posilovny, měl krásnou postavu, skvělou práci... Všechno bylo úplně perfektní. Ale doléčování moc nedodržoval. V loni před Vánocemi, asi rok a půl po Bohnicích, jsem začala mít tušení, že asi zase něco není v pořádku. Ptala jsem se ho na to, ale on zapíral. A já jsem si to nechtěla připustit, protože vše bylo perfektní, dostali jsme byl po babičce, který jsme rekonstruovali. Po Vánocích, už se začali ztrácet věci, peníze hodně mizeli a mě začalo docházet, že se asi opravdu něco děje. A bylo to tak... Zase byl na heroinu. Začal jezdit k nějakému psychiatrovi do Prahy, kde mu předepsali subutex s tím, že by se z toho měl dostat pomocí tohoto léku. Přesně si nepamatuji, jak dlouho ho bral. Připadal mi, že už je zase v pohodě, dávky snižoval a vše bral podle rad lékaře. Myslela jsem si, že je z toho venku, tak jsem byla šťastná a naplno se věnovala novému bytu. Od začátku května se zase začali ztrácet všechny věci, včetně nových, co jsme si pořídili do bytu. Bylo to hrozné, přibývalo dluhů, chodily pokuty za rychlou jízdu autem, atd. Řekl mi, že si vytvořil závislost na Subutexu, že si ho kupoval na černém trhu. Ale slíbil mi, že pod mou kontrolou si vysnižuje dávky a že to bude zase dobré. Uvěřila jsem. Ale asi za 14 dní jsem u něho našla injekční stříkačky. Měla jsem z toho obrovský šok! Já nekouřím, nepiju alkohol a drogy jsem ještě ani nikdy neviděla. Bylo to pro mě hrozné, to najít. Ihned jsem to začala řešit i s jeho rodiči. Přítel na tom byl psychicky špatně. Strašně moc prý s tím chtěl přestat, ale že to bylo silnější. Přiznal se, že byl asi půl roku na heroinu asi s měsíční pauzou. Byl prý i rád, že jsem to zjistila, protože se bál mi to sám říct. Řekl, že se chce jít léčit. tak jsem ho doprovodila opět do Bohnic, kde ho přijali a nyní tam je 15 dní. Je mu hrozně líto, co se stalo a přísahá, že bude dělat vše proto, aby se to už nikdy neopakovalo a říkal, že když nebude podceňovat doléčování, že to určitě zvládne a že už drogy nikdy nechce. Chtěla bych se zeptat, jaká je pravděpodobnost, že už se toho svinstva opravdu nikdy nedotkne? Má hrozný strach, že se to zase třeba za rok bude opakovat znovu! Už to nikdy nechci zažít. Máme teď velké dluhy, které dosahují 30 tisíc měsíčně. Jsem z celé situace zoufalá. Moc bych si přála, aby do toho už nikdy nespadl. Jak bych mu mohla pomáhat v tom, aby se už k drogám nikdy nevrátil? Je to vůbec možné? Velmi děkuji za Vaši odpověď. A omlouvám se, za tak dlouhý text.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, pravděpodobnost, že tentokrát bude léčení úspěšné, Vám bohužel procentuálně nikdo nevyčíslí. Samozřejmě s každým dalším pobytem v léčbě, kde je člověk dobrovolně, je šance větší. Možná ale nestačí jen krátkodobá léčba a doléčování, ale bude třeba ještě jeden pobyt v komunitě. Je to sice záležitost na rok, na druhé straně si ale spočítejte, kolik času už jste oba strávili jeho závislostí doteď a bezúspěšně. Také si myslím, že byste za něj neměla přebírat zodpovědnost. Jestli to dobře chápu, nemáte dluhy vy dva společně, má je on sám, a on by je měl také splácet, aby si uvědomil, co znamená brát drogy. Vy mu můžete být psychickou oporou, ale rozhodně byste ho neměla tahat z průšvihů.