pervitin
Zoufalka
Prosim Vas zufalo o radu. Moj 24-rocny brat uziva uz asi 6 rokov marihuanu a k tomu sa pridruzil zhruba pred dvomi rokmi pervitin. Teraz uz pokradol aj antidepresiva a prasky na spanie. Je z neho troska, velmi chudy, ale nechce si nic priznat. Upozornovala som rodicov, mama zacala riesit, ale otec si to nechce pripustit. Brat zacal chodit s dievcatom, ktore tiez berie previtin. Chorobne na nu ziarli a bije ju. Aj on je cely poskrabany. Vydiera ju, aby mu dala peniaze, ktore ma z predaja bytu pod hrozbou, ze jej dal do bytu drogy a mozu ju udat. Vraj potrebuje davat rodicom za byvanie, pritom oni nechcu po nom ani korunu. Klame stale. Asi pred dvomi mesiacmi boli prichyteny policiou, ako si davali v otcovom aute pervitin. Brat sa vyhovoril, ze to brala ona. vyhraza sa jej kamaratom a hlavne mne, ze ma zabije. Vybavila som jedneho z najlepsich psychiatrov p. MuDr. Okruhlicu, ktory sa zaobera touto tematikou. Dnes tam boli u nho rodicia, vysvetlil im situaciu, ale riesenie nam nedal. Brat urobil hystericky zachvat, vulgarne vynadal mame, velakrat nas uz aj fyzicky napadol. Rodicia to dnes nezvladli, pohadali sa a mamina odisla. Nikto nevie kam. Presne pred mesiacom jej umrela mama a ona to cele tazko preziva. Sme zo slusnej rodiny, on nikdy nepracoval, studoval dialkovo, ale potom to nechal. Bol to velky mozog, inteligentny. Moji rodicia ho velmi miluju, ale nevieme si uz rady. Bojime sa, ze to skonci tragediou. Velmi by som Vas poprosila o radu, ako sa zachovat, ako pomoct a vyriesit tuto tazku situaciu. Velmi pekne dakujem.

Odpověděl:
Dobrý den, určitě jste v nelehké situaci a chápu, že je to pro celou rodinu velká zátěž. Váš bratr bere pervitin, zjevně s tím nechce nic dělat, je agresivní. Ale to neznamená, že byste byli úplně bezmocní a nemohli se nijak bránit. Vzhledem k tomu, že váš bratr si zřejmě braní pervitinu "užívá" a nemá pocit, že by mu to v životě způsobovalo nějaké praktické komlikace, bylo by vhodné nastavit nějaká pravidla pro jeho fungování v rámci domácnosti, aby si uvědomil, že pervitin není jen zábava, ale že to má i svá negativa. Rozhodně bylo vhodné po něm chtít, aby si našel práci nebo brigádu a finančně se podílel na chodu domácnosti, v případě, že to neudělá pohrozit mu např. soudním vystěhováním. Když bude doma agresivní a bude vás napadat, zavolejte policii, když doma něco ukradne, můžete na něj podat trestní oznámení. Jen je potřeba tato pravidla předem nastavit jasně a pak se jich držet a případné sankce za jejich porušení také realizovat, jinak postrádají smysl. Víte, myslím, že by bylo vhodné toto probrat s psychiatrem, u kterého rodiče byli a který by jim v tomto mohl pomoci. Vyřešit problém závislosti v rodině je obvykle běh na dlouhou trať, ale určitě to není tak beznadělné, jak to teď vypadá. Přeji vám hodně štěstí a věřím, že se časem situace obrátí k lepšímu.