Podezření na pervitin
Gába
Přeji dobrý den, mám prosbu o radu.Synovi je 17 let,od 15 kouří,zkoušel i trávu.Vždy tvrdil,že trávu kouří všichni a že je to normální.Myslím si,že od letošní zimy experimentuje s pervitinem.Protože jsem se snažila sehnat si všechny možné informace,mám za to,že moje podezření na pervitin se pomalu ale jistě mění v jistotu.Postupovala jsem podle rad ostatním. Máme za sebou rozhovory v klidu,bez výčitek.Zpřísnění jeho domácího režimu,i jako motivaci jsme mu koupili terénní motorku,po které toužil,protože jsme si naivně mysleli,že bude mít možnost rozvíjet svoje původní záliby.V posledních měsících se chová úplně "učebnicově" pod vlivem drogy.Taky si nalhává,že to má pod kontrolou,nepřipouští si závislost,prý s tím může kdykoliv přestat.Mnohokrát jsme o tom mluvili,zná kam se může obrátit na pomoc,když bude opravdově chtít.Ale ono ho to asi baví a vůbec si nepřipouští,že může o všechny jistoty přijít.Vyměnil kamarády,v noci je aktivní,přes den ospalý,střídají se dny,kdy nejí se dny,kdy jí abnormálně hodně.Má šedavou pleť,kožní defekty kolem úst.Když je několik dní asi bez dávky,snaží se být pozorný vůči rodině,doma pomáhá.Ale po určitém čase je zas mimo.Je,prosím,nějaké sdružení nebo instituce,kam by mohli mladší 18 let dojet a třeba měsíc nebo 2 tam pracovat a žít v nějaké komunitě?Něco jako léčebna,ale pro "začínající "feťáky?Děkuji mnohokrát za odpověď.Nevím,co dál.To ho mám nechat,až to zajde příliš daleko?Nedá se opravdu jinak pomoci,když on teď o pomoc nestojí,protože si myslí,že jí nepotřebuje? Děkuji ještě jednou.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, myslím že jste opravdu postupovala jak nejlépe to šlo. Teď je asi ta správná chvíle přestat být chápavá a empatická a nastavit jasná pravidla. I o to jste se asi už v nějaké míře pokusila. Možná by tedy bylo opravdu nejlepší řešení např. dvouměsíční komunitní léčba, kterou nabízí např. sdružení Cesta Řevnice, nebo Alternativa v Praze. Záleží hodně na tom, kde bydlíte, protože většina takových zařízení je spádových. Zkuste tedy na stránkách www.drogy-info.cz (mapa pomoci, na stránkách vpravo nahoře) vyhledat zařízení podle Vašeho bydliště, případně poradenskou linku tamtéž, kde Vám dají další kontakt. Léčba takového typu je ideálně dobrovolná, ale teoreticky, pokud je synovi 17, můžete ho tam zavést i nedobrovolně. Není to samozřejmě ideální, ale každý pokus o změnu je dobrý.