psychiatrická léčebna pro mladistvé závislé na drogách
Petra
dobrý den chtěla bych se zeptat, má 16ti dcera bere drogy, je celkově nezvladatelná.Chtěla bych pro ni ústavní léčbu.mohli by jste mi poradit jaké jsou možnosti psychiatrických léčeben pro mladistvé se zaměřením na drogy.dekuji

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Nevím bohužel na základě Vašeho stručného dotazu, jak na tom dcera je - co bere za drogy, jak dlouho, jestli je bere injekčně, jaké další problémy s drogami má (potíže ve škole, zdravotní problémy...) ani jak se staví k otázce léčby. Takže Vám nemohu úplně kvalifikovaně doporučit nějaké konkrétní zařízení. Myslím, že by bylo v tuto chvíli nejlepší, kdybyste měla možnost (ideálně společně s dcerou) se o možnostech a podmínkách vhodné léčby poradit s někým z odborníků osobně v rámci ambulantní péče. Zvážili byste všechny okolnosti, dceřin stav, situaci v rodině, ve škole, tak aby pro ni léčba měla nějaký smysl. Zařízení, kde berou mladistvé, je povícero. Jednak je možné využít nějakou formu ambualntní léčby. Pak je možné využít léčbu v některé z psychiatrických léčeben - tam je nevýhodou, že jsou primárně určené pro dospělé a že by dcera byla ve skupině s lidmi, kteří nejsou její věková kategorie, také režim v těchto léčebnách je spíše pro dospělé lidi. Přímo pro mladistvé v ČR v současnosti bohužel existuje jediná detoxikační jednotka (bez návazné specializované ústavní léčebné péče) s následnou ambulantní péčí, a ta je v Praze. Variantou je v klasické psychiatrické léčebně pro dospělé absolovat detoxifikaci a pak přestoupit do léčby pro mladistvé, například v terapeutické komunitě (TK). V ČR jsou v současnosti dvě TK, které jsou určené pro mladistvé a mladé dospělé, tedy pro skupinu od 15 do 18 let a další klienty kolem 20 let věku. Léčba v TK je efektivní, ovšem přepodkládá nějakou motivaci ze strany dcery. Nevýhodou je délka léčby - cca 6 měsíců. Tuto léčbu poskytuje TK Karlov SANANIM (více na www.sananim.cz) a TK White Light I (více na www.whitelight1.cz). Obě komunity jsou velmi kvalitní. Dále existuje zařízení CESTA (viz kontakt níže). Nicméně, když mi napíšete podrobnosti o situaci a také odkud jste, mohla bych Vám doporučit někoho z odborníků ve Vašem regionu, s kým byste to mohla osobně zkonzultovat. Zatím přeji hodně štěstí. Terapeutická komunita White Light I. Terapeutická komunita, pobytový program Mukařov 53, Úštěk, 411 45 telefon: 416 797 069, 602 100 733 Mgr. Ivana Radimecká http://www.whitelight1.cz Terapeutická komunita Karlov, o.s. Sananim Terapeutická komunita, pobytový program Karlov 3, Čimelice, 398 04 telefon: 382 229 655 Petr Vácha http://www.sananim.cz Cesta Řevnice Terapeutická komunita, pobytový program (patří pod Diagnostický ústav Dobřichovice) Sádecká 169, Řevnice, 252 30 telefon: 257 721 231 MUDr. Ivan Platz http://www.cbox.cz/sm-cesta