chutě
Jarek x.
Dobrý den, byl jsem závislý na heroinu 5 let a s pomocí léků jsem se z toho dostal. začal jsem žít jinak a stýkat se s jinýma lidma. už je to skoro rok co jsem přestal fetovat.ale problém je že ne úplně. už nejsem závislý, ale brát jsem nepřestal. když to shrnu, tak jsem to vydržel nejdýl tak měsíc a pak jsem si vzal. sice jednou nebo i dvakrát a pak zase nic. a po měsíci znova, 1 či 2x a tak dál. zkouším to vydržet co nejdýl, ale vždycky to na mě příjde, že mám nutkání si vzít. buď mám neodolatelnou chuť nebo depku, kterou tím chci zahnat atak. občas toho i lituju když si vezmu protože když to vydržím tak dlouho tak ta první dávka mi ani nechutná, až ta druhá, a pak se musím hodně přemlouvat abych nepokračoval dál. potřeboval bych nějakou podporu, nejlépe psychickou, někoho kdo by mě podržel, jenže nikoho takového nemám. všichni kdo věděli že jsem fetoval, ví že jsem přestal, a nemůžu je zklamat. a třeba rodiče ani neví že jsem fetoval. vím že když se člověk zabaví nějakou činností tak na drogy nemyslí, jenže to se nedá to bych musel makat nonstop. máte pro mě nějakou radu, jak přežít chutě a postavit se tomu? děkuji

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Myslím, že pět let je skutečně dlouhá doba a přestat po takové době bez odborné pomoci je velice obtížné. Zvolil jste dobrou cestu, že jste se přestal stýkat s lidmi, kteří berou, máte jiný životní styl, zřejmě hodně pracujete... Faktem ale je, že člověk obyčejně spadne do drog proto, že si tím (byť nevědomky) řeší nějaké problémy, psychické stavy, které už se objevily před tím, než drogy vyzkoušel, lepí si tím nějaká svá slepá místa. A když začne abstinovat, tak se často tyhle věci objevují znova, často jsou skryté pod těmi chutěmi na heroin... Psychická závislost je často mnohem horší důsledek braní drog než závislost fyzická. To je to, co Vás svádí k tomu občasnému užívání a co Vám nedá pokoj, i když se snažíte od heroinu abstinovat už rok. Můžete to rvát silou, což se Vám asi většinou daří, ale někde tu sílu, abyste to ustál, taky musíte brát, nemůžete se na 24 hodin zahrabat do práce a tvářit se, že je vše v pořádku. Jak píšete, bylo by docela fajn, kdybyste měl nějakou psychickou podporu - od kamarádů nebo rodiny ji v tuto chvíli zřejmě dostat nemůžete a i kdyby Vám ji poskytnout mohli, myslím, že to není ten typ podpory, který potřebujete. Napadlo Vás, že by Vám možná mohl pomoci někdo z odborníků? Jsou možnosti, jak takových služeb využít ambulantně, i když chodíte do práce. Jednou za čas mít možnost si o tom s někým promluvit, získat potřebnou podporu, naučit se rozpoznávat situace, které jsou pro Vás více rizikové a kdy Vám hrozí, že si znovu dáte a naučit se tomu lépe bránit, zkusit se podívat na věci, které Vás k drogám dovedly a na to, jak jste na tom teď... Když mi napíšete, odkud jste, tak bych Vám mohla doporučit někoho vhodného z kolegů, na koho byste se mohl obrátit. Zvažte to. Přijde mi to ve Vaší situaci jako dobrá varianta.